CITAT (midas @ 25-01-2009, 18:44)

"Rätt" eller "fel" är ju i detta fallet ointressant, det var ju våra egna erfarenheter som Majja ville att vi skulle dela med oss av.
Mvh Yvonne
jag har i 3vintrar provat Nerium ute
test 1 - vid -5c så var alla blad sladdriga och döda, lägst den vintern blev -18c och mycket snö inget skydd. den klarade sig inte.
test 2 - andra gången skyddade jag den innan frosten med grönvinterväv. lägst den vintern -15c också mycket snö. den klarade inte vintern.
test nummer 3 var denna vinter, då lämnade jag kvar ute en nerium i kruka. har skyddat den rejält och placerat den i det bästa läget. lägst -18c (varmare under skyddet) många blad har frusit och en del toppar har frusit. överlag ser den bra ut.
hur kan du tycka att detta är att klara sig ''fint'' ?
att du har fått den att klara ett par milda zon 1 vintrar vid kusten utan skador i ett toppen läge. menas inte att den är härdig eller att man kan börja plantera ut nerium i sverige.
Nerium behöver ej frost för att vila eller blomma och den växer vilt i klimat som aldrig får frost. och den kommer blomma bättre och växa bättre i kruka utan att utsättas för frost.
visst man kan testa och det kan funka men då ska man också skriva att den inte är härdig i sverige och man ska skriva vad som krävs för den att klara vintern, det är ju fler här som läser på odla och kanske gör misstaget att plantera ut sin nerium när den inte klara vintern ute. exempel jag själv har lyckas övervintra dadelpalm på friland i två år och dom brukar dö vid -5c utan skydd i sverige. men knappast är dom härdiga och växer bättre i kruka som man tar in inför vintern.