CITAT (tepa @ 25-01-2009, 21:19)

Hej
Äntligen fick vi höra din röst här i tråden, Clivia, jag hade bara väntat. Då fick jag alltså veta något nytt, om 22 grader är för varmt, så finns det ju ingen tvekan om var jag ska placera mina efter vintervilan. Vardagsrummet blir för varmt. Matsalen desto bättre. Men har du inga synpunkter på de gula bladen ?
Hälsn Tepa
Jag kanske inte utryckte mig tydligt nog, jag menade med mina ord att 22 gr. på vinterns mörkaste tider är inte idealt och för denna period är det verkligen för varmt enligt allt vad jag har lärt mig och,ja, det motverkar blomningen ibland. Men det finns klivior som trivs med det, de visar ingen skada av det, de har frisk grön färg och blommar...till och med med två stänglar. Jag måste påpeka att inte alla som jag har är benägna att göra så. Trots att jag har ganska många placerade på balkongen var det bara två som blommade den andra gången i november...Vad jag vill säga med detta är att klivior är individer precis som vi människor. I mitt vardagsrum är det hela tiden omkring 22 gr. och de två clivior som jag tog från balkongen (bara enstaka plus grader) några dagar tidigare blev inte särskilt chockade av det, kanske bara positivt - de börjar blomma lite tidigare. Men det går inte att säga att alla kommer att göra det...
Jag kan inte ha synpunkter på clivians gula blad tills jag inte ser bilden på dem, det är svårt, Tepa, tyvärr...
MVH/clivia