Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Här kan vi tipsa varandra om sorter som man med fördel kan så tidigt. Själv brukar jag så Smultron i Januari så har jag färdiga plantor som ger bär redan i slutet på Juni. Smultron sår man ytligt på fuktad jord och täcker över som vanligt. Sedan placerar man fröerna mörkt eftersom fröerna är mörker groende, själv brukar jag ställa dem under sängen sedan kollar jag sådderna med jämna mellanrum. Fröerna brukar gro på ca 10 dagar då ställer jag fram sådderna i ljuset (normalt ljus räcker) plantorna (snarare en samling strån) växer väldigt lååååångsamt och behöver inte skolas förrens fram emot mars/april när de börjar vara hanterbara plantor.
Pelargoner kan man också så i Januari för att få fina plantor lämpligt till utplanteringen
Redigerat av Lady Hamilton: 05-01-2009, 11:00
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Pelargoner ska sås i jan-feb. Mina nyinköpta Orange appeal och Black velvet ska i jorden när som helst! Premiär för min del, har aldrig sått pelargoner förut, det ska bli spännande!