CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51)

Jättevacker, Marlene.
Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?
Hälsn Tepa
det är ingen fara alls! det är bara att rycka veck bladen. det blir så under vintern att dom blir gulla på äldre blad. och det blir det av att dom står för varmt eller för torrt eller för mörkt.
som jag skrev innan stör du rötterna för mycket så blomstrikar den. även om du tar skott så kan du störa själva modern. och ja du kan ställa den i rumstemp nu utan problem men det är klart bättre att ställa den första lite varmare och sedan varmt och det skrev jag ju.
CITAT (Marlene z v @ 26-01-2009, 17:31)

Jag skulle nog dela på din planta, en i varje kruka, men som någon här sagt en gör si och en annan så, men såhär gör jag.
det skulle inte jag gjort. men man kan göra det och då kommer den också blomma sämre en tid framåt . bättre för plantan är att plantera om den i en större kruka då stör man inte den lika mycket som att ta veck skott.
men ibland är man tvungen att ta veck skott och då får man ju göra det.