CITAT (tepa @ 26-01-2009, 16:51)

Jättevacker, Marlene.
Clivia, så här ser den alltså ut, med gula blad. Jag hoppas verkligen, att det inte beror på att jag gjort nåt fel. Är det bara att klippa bort ? Skulle du ta bort några avkommor och sätta dom i egna krukor ?
Hälsn Tepa
Om den hade varit i din ägo många år inte bara det här halvåret skulle jag råda dig att plantera om och dela...ja, den behöver ny jord men ändå i din sits skulle jag vänta åtminstone ett år tills klivian vänjer sig med nya omständigheter och istället bara ge henne lite ny jord på ytan... De gula bladen kan du ta bort, jag tror att den kommer att växa fint bara den känner sig tryggt på sin nya plats...Varför skulle jag göra så? Äldre växter är mycket känsligare och reagerar starkt om vi byter miljö och jord för dem på samma gång, därför måste man göra allt försiktigt annars kan man förlora hela växten. Vad gäller temperatur och placering på sommaren, skulle jag välja det svalare rummet med solen på morgonen eller på kvällen, när den inte är så stark.
Lycka till, Tepa!!!
Stor och Liten (två gröna vänner i vardagsrummet) kommer att blomma snart...
clivior__jan.2009.jpg ( 99.99k )
Antal nedladdningar: 39en blomma till dig för att du tar hand om den gamla "cliviadamen"...
clivia_blomman_i_januari.jpg ( 68.04k )
Antal nedladdningar: 48MVH/clivia