CITAT (tepa @ 26-01-2009, 19:21)

Tusen tack, Clivia. Det får bli som du säger. Ursäkta, ni andra, men jag tror att jag lyder Clivias råd, nu. MEN, ett stort "men" det är jättetrångt i krukan, knappt nån jord runt innerkanterna, bara ett enda ormbo av rötter. Och jag vill ändå ha en kruka i annan färg. Den jag har nu fick jag på köpet med växten. En LITE större kruka, då, så det ryms lite mer jord ? Lecakulor i botten, fast jag tänker välja en kruka med hål i och fat ? Nu gjorde du mig jätteorolig, när du skrev att man kan förlora hela växten, vågar aldrig se min granne, jag fick den av, i ögonen om jag gör det. Och för säkerhets skull skulle jag vilja ha bort en avkomma, eller två, ifall jag ...nej, jag vågar inte ens tänka det !
Hälsn Tepa
så himla känslig som Clivia skriver att dom är, är dom inte och det vet jag av egen erfarenhet. du kan lugnt plantera om den nu i feb-mars i en större kruka som är ca 3cm större med ny jord. risken med att plantera om den är att den blomstrikar 1 eller 2år. som jag skrev innan dom VILL inte ha trångt men dom gillar heller ej att man stör rötterna på dom . så när man planterar om ska man vara försiktig så man gör det så smidigt som möjligt.
mormor har clivior som trivs med kamin i ett varmt vardagsrum utan problem säkert runt +25c +30c. där clivia växer vilt blir det på vintern ca +10c +15c och på sommaren +25c +35c och växlar mellan regn och torkperioder. bästa läget för dom om man har dom i fönster är öst eller väst fönster så dom får lite skugga men ändå någon gång på dagen sol och ''VÄRME'' som ger en bra tillväxt.
Redigerat av flaxss: 26-01-2009, 20:15