Om tio år...
Då har jag nyligen passerat den magiska 50-gränsen. Jag är en välrenommerad trädgårdsmästare med egen firma som sysslar med både design, anläggning och skötsel. Kanske även jobb vid husvisningar (garden staging?). Jag jobbar som en gris på sommarhalvåret och reser runt på äventyrsresor i varmare länder på vintern. Kanske som en föråldrad backpacker?
Min egen trädgård har äntligen vuxit upp och fått struktur. Träden har börjat ge skugga, häcken är "kämpahög", det finns inte en gnutta bar jord någonstans som lockar ogräs. Jag har stora samlingar av pioner, dagliljor, irisar, japanska lönnar och andra växter som jag inte kommit på tanken att börja samla på än.

Gräsmattan är decimerad till en liten cirkel på kanske 10 m i diameter. Förhoppningsvis har jag genom diverse smarta trix lyckats komma ner en hel växtzon i största delen av trädgården. Huset är färdigrenoverat med stort härligt badrum och tvättstuga i källaren, och det skabbiga uterummet har fått ge plats åt en isolerad vinterträdgård. Kanske med trädäck och en liten pool åt barnbarnen
Det är ju inte omöjligt att jag är farmor då, och säkert har jag en underbar hund och några katter som alltid hänger mig i hälarna. Kanske finns det även en särbo undangömd nånstans... (den mest osäkra faktorn

)
Eller kanske inte alls. Inte sjutton trodde jag för tio år sedan att jag skulle ge upp ett bra kontorsjobb för att plugga till trädgårdsmästare av alla yrken, eller att jag och sambon skulle dela på oss, eller att jag skulle gå och köpa hus alldeles själv. Eller att jag skulle börja blogga - hemska tanke!
Det är väl egentligen tur att man kan drömma - men att man inte vet vad framtiden bär med sig....