Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En fråga om perenn vallmo
          Selma
          Inlägg 25-01-2009, 19:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 2 587

Mina perenna vallmor i orangerött och rosa blommar sämre och sämre. Jag sådde dem för 7-8 år sedan, och de första åren var de fantastiska. Sen går det bara sämre och sämre... Jag har gett dem kogödsel/hönsgödsel, men för ett tag sedan läste jag, att man inte får gödsla vallmor alls. Är det sant? Har de blivit så dåliga pga vällevnad? Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Loobaman
          Inlägg 27-01-2009, 07:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 12 623

CITAT (Åsa E @ 26-01-2009, 11:13) *
          Det var nytt för mig också!

Loobaman, vad finns det mer för grupper av perenner? Och var kan man få reda på vilken grupp en viss perenn tillhör?

Köp eller låna en perennbok där står gruppindelningen med tex: Perenner : våra trädgårdsväxter av Björn och Marie Hansson
          eller Blommor och buskar Lorentzon, Kenneth.
          Under växtsätt brukar det stå med vilken grupp perennen tillhör, även om det är långt ifrån några absoluta sanningar tycker jag att dett kan vara en bra nyckel vid planering av rabatter osv.

Direkt avskrivet från blommor och buskar:
          Perennernas livslängd,
          grupp 1, perenner som minskar starkt i livslängd efter 2-3 år optimum är 1-2 år efter plantering, i denna grupp ingår många vildperenner som frösår sig.

Grupp 2 perenner som minskar starkt i livslängd efter 3-4 år, optimum är 2-3 år efter planteringen, Omsorgsfull skötsel förlänger livstiden.

Grupp 3
          perenner som minskar starkt i vitalitet efter 4-5 år, optimum är 3-4 år

Grupp 4 Perenner som trivs 5-6 år men under gynsamma förhållanden och riktig skötsel kan leva mer än 10 år

Grupp 5 Perenner som på rätt plats och vid riktig skötsel når hög ålder.

Sen är det lite olika standard och gruppindeling beroende på vilken bok man läser men principen är den samma. Jag har inte lyckats hitta någon vettig sida om perenner online så det är old school och slå i böcker som gäller.

Längtar /Joel

--------------------
          Trädgårdsmästarelev zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 01:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon