Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att beskära jättegamla äppelträd...
          sjöbäcken
          Inlägg 27-01-2009, 15:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 15 505

Har lovat att hjälpa min far att få ordning på hans äppleträd. Det är tre olika träd och jag vet tyvärr inte mera om sorterna än att ett kallas vinteräpple (små, gröna, sura) och ett annat är sk glasäpplen (gul/gröna med genomskinlig mitt), det tredje har röda, lite mjöliga äpplen med tydliga röda stråk i innanmätet...
          Nu till problemet: Träden är ca 60 år gamla och har fått växa fritt åtminstone de senaste 30. Speciellt glasäppleträdet har fått stöttas pga tyngd. Det bär god frukt och även det röda, men trädgården ser fullkomligt förvuxen ut och träden har även vuxit in i varandra med grenarna en del... Alla böcker jag tittar i tar upp beskärning av träd från planteringsåret och några år framåt, som inte är fallet hos oss. Hur tjocka grenar vågar man ta utan att trädet tar skada? Har du tips på någon bok som tar upp ämnet? Ska på en kurs i slutet av februari, men vill ha med mig lite kunskap när jag åker så jag kan ställa konstruktiva frågor! Tips någon?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          carren
          Inlägg 28-01-2009, 19:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Om jag ska dra några slutsatset efter våra gamla äppelträd och som har beskurits på olika sätt så skulle jag råda dig att ta det nätt.

Vi tog hit en "beskärare" som beskar två av träden rätt kraftigt. Jag hade sagt ifrån till total stubbning, annars hade han nog gjort så men han tog ändå flera grova grenar men lämnade gammal risig fruktved. Kanske för att det går fortare att såga bort några stora grenar än att stå och smådutta med risiga smågrenar? Dessa två träd svarade med att skjuta massor av vattenskott och är nu tätare och risigare än någonsin. Suck. Nu har det gått ett par år sedan den insatsen så snart vågar vi nog gallra lite men då gör vi det själva!

Året efter mästerbeskäraren beskar vi själva ett par andra lika gamla äppelträd men vi inriktade oss på att ta bort smågrenar och gammal fruktved som växte neråt, just för att lätta trycket på grenarna när det blir mycket frukt. Vi tog även bort några grenar som växte in i kronorna men var väldigt lätta på handen, inga grova grenar kapades.

Vi har i och för sig våra träd främst för att de är vackra samt ger insynsskydd och skugga. Frukten spelar mindre roll. Jag antar att de egentligen klarar sig rätt bra utan beskärning när de kommit upp i åren men vi ville ändå glesa ur lite för att minska angreppen av fruktmögel i de täta kronorna. PÅ somrarna skakar vi ner många kart när det är äppelår för att träden inte ska skadas, det känns lindrigare än att försöka skära bort frukten genom att stympa så som man ser att många gör med piggsvinsträd som följd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 18:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon