Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nya citrusplantor, Förvaring?
          Östh
          Inlägg 28-01-2009, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 5 872

Har ögnat igenom denna enormt långa tråd. Hinner inte lusläsa nu. De flesta av er tycks ju ha träd medan jag bara har färska nygrodda plantor, drygt 5cm höga. De står nu under extra ljus men i rumsvärme. skall jag fixa svalt men ljust läge? De ser ut att må jätte bra nya blad på väg. Ge mig råd! confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-01-2009, 19:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

nu beror det på vilken citrus art man har, en del är tropiska och trivs alltså i värme åretrunt.

jag övervintrar apelsin,citron,kalamondin,sådder av lime,blodgrape,clementin,citron,mandarin,kumquat,pomerans
          i rumstemp och dom som brukar blomma,blommar överdådigt och ger frukt.

ja en del citrus växter vill ha vintervila på +1c +10c men många vill inte men tål att ha svalt på vintern.

knepet är enkelt! att kunna övervintra dom in rumstemp.

jo man har ute sina citrusar så mycket man kan från tidig vår till sen höst (tas ut vid +1c +5c och tas in vid frost, när som på året). men har man dom ute långt ut på senhösten så kommer dom gå in i vintervila när dagarna är runt +10c. sedan när frosten blir frekvent och det blir för kallt för dom ute så tar man in dom och placerar dom i ett ljust fönster med extra ljus i rumstemp(eller så vsalt man kan).

då kommer dom ''tro att det är vår'' inne. och då kommer dom oftast börja blomma och man får inte bladfall då dom fått vila ute och nu har vår inne. ohyra blir man lätt av med med att duscha dom i badrummet ett par gånger under vintern. övervintrar man dom i rumstemp så får man hålla dom fuktiga i jorden och hålla koll på ohyra (oftast är det bladlöss och det är sällan jag har problem med annat,och bladlöss är lätt att få veck).

innan hade jag dom svalt hela vintern men det kan jag inte längre och det funkar jätte bra att ha dom i rumstemp OM dom fått vila ute. mina har nu på vintern ca +15c +25c.

tar man in dom tidigt på säsongen, så är det varmt inne och ljuset är bra nog för tillväxt så dom växer en del när dom kommer in. sedan blir ljuset drastiskt mindre men det är varmt än inne så dom får vinterskott. sedan utan vila så tappar en del mängder med blad.

har man nu tillgång till svalt utrymme typ +1c +10c. så kan dom stå där.

Redigerat av flaxss: 28-01-2009, 19:52

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 07:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon