Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Runåbergs
          kajsalota
          Inlägg 23-01-2009, 13:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 099

Hej!
          Jag är ganska ny i odlandet, men har precis beställt katalogen från Runåbergs fröer. När jag för-tittar på internet ser jag att det finns mkt att välja på...
          Skulle gärna vilja ha lite tips! Vilka är era favoriter och kanske tips på enkla nybörjargrödor?
          /Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-01-2009, 16:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hot lemon har jag haft men jag var inte så förtjust i den, den har en ganska speciell smak (inte speciellt citruslik tycker jag) men det verkar vara många andra som gillar smaken på den och frukterna var fina och plantan var buskig och fin.

Mangold Bright Lights en av de få F1 hybrider Runåbergs har, mycket vacker, går inte så lätt upp i stock som många andra färgade sorter, god, tyvärr överlever den sällan vintrarna här i sverige. (mangoldfröer har bra hållbarhet, så även om man har ett litet land kan man ha flera sorter för man behöver inte så hela påsen på en gång). Om du bor upp till runt zon 3-4 och vill ha chans till en tidig vårskörd av mangold också, så skulle jag testa någon av de mangoldsorter som man kan ha tur att få att överleva vintern (man hinner skörda en hel del innan plantorna går upp i blom mangold är 2-årig). Perpetual spinach = den gamla spetsmangolden bruka vara tålig, Runåbergs har dock tagit bort den och ersatt den med en sort som är snarlik och heter Erbette som verkar lovande.

Golden beet gulbeta god och fin smakar ungefär som rödbeta, blasten är ätlig. Gulbetor brukar vara god att ugnsbaka med potatis och morötter, den blöder inte av sig på allt som rödbetor gör.

Polkabetan är ungefär som gulbetan, polkabetan är dock finast att äta rå skivad, de röda ränderna försvinner vid tillagning.

French breakfast en av de allra vanligaste rädissorterna men den brukar funka bra speciellt ifall man sår tidigt på säsongen alt. sent på säsongen. Rädisor blir inte alltid bra odlade mitt i sommaren.

Gigante di napoli, slätbladig persilja brukar funka bra hos mig, jag direktsår ute i landet (jag lägger fröerna i blöt några timmar innan sådd). Det kan ta lite tid innan direktsådd persilja gror (den ska ju 7ggr till helvetet och tillbaka innan den gror enligt gammal folktro), men om man låter persiljan från föregående år stå kvar och man inte bor alltför långt upp i landet så kan man skörda från den övervintrade persiljan medans man väntar på året sådd (persilja är precis som mangold 2-årig).

Ska du inte ha några baljväxter?? Baljväxter brukar vara enkla att odla (bara man inte sår dem för tidigt ) de fixar ju t.o.m sitt eget kväve. Runåbergs har ex. en massa roliga bönor ex. Dragons Langerie som har gula baljor med rosa ränder. + de har purpurbönor, olika slags ärtor och liknande.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 30-01-2009, 16:20

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon