CITAT (MariaS @ 28-01-2009, 18:52)

Allt som kallas lija är ju inte lilja.. ALLT av familjen Liliaceae. Det du kallar palmlilja är ju en Yuccapalm av familjen Agavaceae. Dagliljan är en Hemerocallis av familjen Hemerocallidaceae.
Det du säger här är nog ganska viktigt att poängtera Maria! För i ditt första inlägg så skriver du med stora bokstäver "ALLA" liljor, medans du nu säger att alla liljor inte är liljor! För den som inte är insatt så kan det bli en väldigt missvisande information. En lilja är väl alltid en lilja? Men så är ju ( precis som du säger ) inte fallet, Liliaceae = vad vi i dagligt tal kallar för lilja är en lilja med
oftast en lök under, Hemerocallis = vad vi i dagligt tal också kallar för lilja, men med undantaget att det står "Dag" framför ordet. Dagliljan är en ört med krypande jordstam.........
Jag älskar liljor, i vilken form det än må vara, och min erfarenhet säger att de med lök slipper "baggarna" med hjälp av Myrr 1-2 ggr/år, medans de utan lök inte behöver nån passning alls. Att plocka baggarna för hand har jag sedan flera år tillbaka slutat med eftersom jag tycker det är onödigt slöseri av energi eftersom jag ändå behöver strö ut Myrret pga alla myror som finns här...............varför inte slå två flugor i en smäll
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!