Till jordgubbar och liknande som är flerårigt skulle jag försöka få tag på riktig jord alt kompost det där som ligger i påsarna i handeln är nästan bara torv som förmultnar, så efter 2-3år är det inte så mycket kvar av den.
Kanske du ska ringa runt till någon jordfirma där du bor och tala om vad du ska ha jorden till och fråga vad de kan erbjuda, det kanske blir mer ekonomiskt att ta hem i lösvikt istället för påse.
Tomater skulle jag ha 2 pallkragar till och fylla enbart med ko på påse (ko på påse är inte 100% gödsel utan det är mycket torv i så det är mera som välgödslad plantjord), ofta blir tomatplantorna något rangliga när man odlar dem själv de blir det även för mig som väntar med sådden till mars-april så det kan vara bra att gräva ner dem lite djupare, tomatplantan sätter rötter på stammen. Köper man plantor är de dock ofta något kompaktare och då kanske man kan klara sig med lite mindre jord.
(jag tycker dock att det är en fördel med djup jord till tomat, tomatrötterna söker sig då nedåt ifall man ger rejäla rotblötor 1-2ggr i veckan, småskvätter man hamnar rötterna mera i ytlagret. Ju djupare man kan få tomatrötterna att växa desto bättre klarar de sig ifall man ex. åker bort en helg då det är högsommartorka, är rötterna bara i det översta 15cm lagret blir de mera utsatta för torka. Mina tomatplantor har rötter som går djupt ner, när jag gräver bort dem gräver jag runt 40cm djupt och då kan jag se att det finns rötter som går ännu djupare än så)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|