Hej, Jag förkultiverade för första gången förra året - bara ettåriga blommor och långsamma grönsaker som purjo. Egentligen är det ju möjligt att så alla sommarblommor direkt på växtplatsen, men min erfarenhet är att de börjar blomma lite tidigare om man förgror och planterar ut plantor. Jag startade mina blommor (tagetes, prins gustavs öga, krasse, luktärter och kanske några till) i slutet av feb. början av mars. Med lysrör. De växte rätt bra, men sedan tror jag att jag slarvade lite (ska bättra mig i år): Det verkar viktigt att skola om ordentligt en eller ellt pargånger (jag slarvade genom att så fröna i krukor med plantjord, men såjord på ytan, trodde det skulle bli bra - men inte särskilt). Bättre att skola om ordentligt istället. En annan miss jag gjorde var att jag inte avhärdade dem tillräckligt ömsint, tror jag. De stod och stampade lite vilset i landen där jag planterade ut dem i april (zon 2) sedan - men efter ett tag kom de sig (det var också extremt torrt här på Västkusten veckorna efter utplanteringen)
ja, det är mina erfarenheter
Redigerat av EKLO: 01-02-2009, 18:25
|