Idag var jag och köpte mig en bok om änglatrumpeter... ett måste här hemma känner jag. När jag sökt på nätet har jag inte hittat så mycke om denna växt.
På en sida i boken beskriver dom hur man gör att få frön på en ängel.
Dom flesta änglar är sterila, man behöver en till... man plockar en blomma från den ena och gnuggar den mot en annan ängels blomma så pisilerna möter varandra. Sätter en snodd runt blomman så inga insekter kan komma in och förstöra pollineringen. När blomman ramlar av kan man se om man har lyckats då växer det ut en frukt, frukten behöver mogna det kan ta upp till 8 månader... när frukten är brun och lite skrunpen är den klar. En frukt kan innehålla 50-150 frön grodbarheten var inte hög tyvärr.
Då förstår man varför det är svårt att få upp änglafrön man köper då kommer offtast bara 5 frön med i påsen.
I sommar ska det pollineras

Sticklingar var bäst att ta på våren och sommaren. En stickling lång nog att det finns minst 4 blad på kan man ta, och sätta i ett glasvatten under en liten tid innan man planterar den. Nu vet jag från egen erfarenhet att dom får rötter utan vatten det är bara att stoppa ner i jord.
Tar man sticklingen ovanför en Y delning, delar sig stickingen tidigt och blommar fortare än om man tar sticklingen från en ängel som är en lång "pinne" som inte har förgrenat sig. Vill man att en ängel ska förgrena sig så kan man klippa av den då delar den på sig.
Redigerat av blomkronan: 01-02-2009, 19:04