Det är säkert så Markus att det saknas studier som kan ge en bild av hur det förhåller sig. Vindkraftsparker är en förhållandevis ny företeelse och tillförlitliga studier bör genomföras under längre perioder.
Men inslaget jag hörde gjorde mig definitivt misstänksam..kommunföreträdaren ville inte prata om risken för fåglarna.. bara om lämplig topografi och där ingick inte fåglarna som en viktig faktor.
Länsstyrelsens representant pratade yvigt om att en miljökonsekvens bör upprättas och hävdade bestämt att deras utlåtande var av avgörande betydelse. Vid frågan om de innehade sista ordet började han slingra sig och tala om att den som är missnöjd kan överklaga till Miljödomstolen
Såhär ser jag det...kommunledningarna är intresserade av investeringar samt en fjäder i hatten som man kan använda i sin marknadsföring, vindkraftsproducenterna ser dollartecken i ögonen och Länsstyrelsens representanter som skall göra miljöprövningarna har inte den pondus som krävs att stå emot både kommuner, investerare och inte att förglömma vår regering vars förlängda arm de är.
Återstår då ornitologerna och naturskyddsföreningarna med en annan åsikt, bestående av kunniga men ideéllt arbetande människor som används enbart i syftet att visa på det heliga mantrat "samverkan"
Vem förlorar...???