Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på vintersquash?
          kajsalota
          Inlägg 30-01-2009, 14:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 8 099

Jag skulle gärna ta emot tips på en bra och god vintersquash för förvaring?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 31-01-2009, 12:09
          Länk hit: #2

Gäster

Vintersquash har ganska lång utvecklingstid. Jag vet inte var du bor, men hos mig i zon 5 är det egentligen bara sorter med under 100 dagars utvecklingstid som funkar. Gold Nugget och Rondini brukar hinna ge mogna frukter. Sommarsquash kan man ju skörda i alla stadier men vintersquash bör få sitta kvar tills de är fullmogna, speciellt om man ska lagra dem. Min skörd blir aldrig större än att frukterna håller sig bra bara genom att ligga på en bänk i köket. Jag har några frukter kvar av årets skörd som fortfarande ser fina ut.
          På Runåbergs Fröers hemsida finna bra info om lagring av vintersquash. Grönsaker/Fruktgrönsaker/Squash/Vintersquash och sedan länken Hela odlingsbeskrivningen

Citera
          eugenia
          Inlägg 03-02-2009, 21:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Sommarsquash kan man ju skörda i alla stadier men vintersquash bör få sitta kvar tills de är fullmogna, speciellt om man ska lagra dem.
          [/quote]

Sommarsquashen Cocozelle kan man låta mogna ordentligt och lagra dem ända tills nu (februari). Skalet är då stenhårt och fruktköttet orange, sött och lite trådigt, helt annorlunda än den ser ut som "ung". Användbart alternativ till vintersquash tycker jag, även om de är fantastiska grönsaker. Vintersquashen ger inte lika många frukter som sommarsorterna som verkligen överöser en med squash under sensommaren.(Det är därför jag sparat dem ända till nu.)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 03-02-2009, 22:51
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (eugenia @ 03-02-2009, 21:42) *
          Sommarsquashen Cocozelle kan man låta mogna ordentligt och lagra dem ända tills nu (februari). Skalet är då stenhårt och fruktköttet orange, sött och lite trådigt, helt annorlunda än den ser ut som "ung". Användbart alternativ till vintersquash tycker jag, även om de är fantastiska grönsaker. Vintersquashen ger inte lika många frukter som sommarsorterna som verkligen överöser en med squash under sensommaren.(Det är därför jag sparat dem ända till nu.)

Men hur stor blev den som färdigmogen? Jag har också odlat Cocozelle men bara använt den som sommarsquash. Men jag vill minnas att frukterna som inte skördades i tid blev jättestora och ganska lösa i "köttet". Hårdnade skalet efter att du plockat in dem? Mina höll sig inte hur länge som helst utan mörknade, men då låg de i kylskåpet. Hur har du förvarat dina?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 21:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon