CITAT (Eva 33c @ 03-02-2009, 22:40)

Tur att jag bor i en komun som bara har synpunkter på själva behållaren, att den ska vara sluten så att inte råttor och möss kommer in. Om jag sedan maskkomposterar eller varmkomposterar eller använde någon annan metod bryr de sig inte om. Och en sluten behållare kan mycket väl användas för en maskkompost, det gör jag ju själv sedan många år.
Sen undrar jag Maria vilken kompostbehållare som säljs under namnet "maskkompost", för det har jag faktiskt inte sett, så det skulle vara intressant att veta.
Men helt klart är att det är viktigt att ta reda på vad den egna komunen har för regler som gäller.
Det finns bl.a. en soffa som sälj som maskkompost. Den ska visst även kunna användas i köket som kökssoffa. Det finns fler behållare som specifikt kallas maskkompost, med ett fint galler i botten. Den vanliga slutna komposten har ett ngt grövre nät i botten... Till saken hör i alla fall, att grannen köpte den som var märkt maskkompost just för att utförandet och utseendet passade honom bättre, än den vanliga slutna (tråkig design). Detta såg en inspektör vid besök för avloppsanläggning. Inspektören undrade vad det var och fick svar. Tillstånd kontrollerades och så var det roliga igång... Då hade komposten varit igång i två år och fungerade perfekt! Vilket det altså inte togs någon hänsyn till!