Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad menas med..., ...när det står
          Micke_B
          Inlägg 04-02-2009, 20:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 15 503

Hej

Hittills har jag mest ägnat mig åt växter som skall förkultiveras inomhus, vi flyttade till ett hus i våras. Vi planerar att fröså en hel del blommor och jag började fundera lite på hur man skall tolka när det står följande som såråd:

"sås på friland mars-juni"

eller

"sås på friland så fort som jorden går att bruka"

Vi bor i Stockholmsområdet och jag undrar lite hur jag skall tolka datumen? När är det lämpligt att så? Har jag förstått det rätt att dessa blommor tål normala" frostnätter i april/maj.

Min tanke är att först plantera blommorna i förodlingskrukor i vårt kallväxthus (nästan meningslöst att plantera direkt, rätt gott om sniglar här :-( ).

/Micke

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 20:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

När det står så, kan du definitivt så i sålåda och ställa ut sådden utomhus istället. Ibland kan det dock röra sig om mycket små frön och mycket små plantor, som kan vara svåra att plantera isär sen. Men har du snigelproblem, är det ändå bäst att så i låda med lock, och ställa sådden utomhus. Fröna behöver väderomslagen för att kunna gro,och det är det svårt att efterlikna inomhus.

Nyfiken fråga, vad är det du ska så? Allt går faktiskt inte att så i sålåda heller när jag tänker efter...

Sätt upp en lista på vad du ska så här, så hjälper vi dig igenom sådderna på sina rätta ställen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 11:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon