CITAT (Micke_B @ 04-02-2009, 21:31)

Kul konversation det här
När det gäller sniglarna så finns det väl bara en sak att göra...plocka morgon och kväll! oså räkna med att en del blommor går åt. Vi märkte dock förra året (köpte huset i april) att det går väldigt fort för en snigel att äta upp de små nygrodda skotten... snyft
Däremot när det gäller ett "land" så har vi lite mer avancerade idéer, tanken är att ha en ram runt och att klä den med bockad plåt för att hindra sniglara att krypa in. Tror ni att det fungerar?
Nu när jag får så bra och snabba svar så kan jag väl fortsätta med samma fråga angående örter...där har vi tänkt oss bland annat:
koriander
dill
timjan
persilja
oregano
körvel
grönmynta
mejram
(åså massor av basilika förstås, men den får bo inne tills sommaren börjar)
/M
De örter som inte blir vedartade, som persilja och dill är rena lunchrestaurangen för sniglarna. Annars kan jag tipsa om ett bra sätt att hålla sniglar ute. Utanför den bockade plåten (du bockar den väl utåt) har du en rand som är ca 30cm bred med fint grus. (2-3mm grovt) Sniglarna gillar inte att gå "barfota" i gruset. Ska du sen ändå sätta plåt runt landet, kan du ju sätta till 12v ström, så de blir grillade på kuppen. Behövs ju bara en jordstav i ett hörn och ett bilbatteri för det!