CITAT (Jan Lindgren @ 31-01-2009, 12:58)

Jag tycker att det först och främst ska finnas varg i våra stora nationalparker. Där ska det inte få finnas tamdjursuppfödning.
Fast det blir svårt, eftersom alla de stora nationalparkerna används till uppfödning av ren, och hela den beskogade delen av sverige till uppfödning av älg.
CITAT
Varför är vi bara intresserade av att återfå vargen? Jag vill ha tillbaks bägge varianterna av vildren, stortrapp, kärrsköldpadda, visent och andra försvunna djur och växtarter.
Jag med.
Vildrenen har vi skottpengar på och jakttid året runt. Det är vad jag vet det enda djur vi med flit utrotat i sverige, och fortfarande med flit inte släpper tillbaks. Vildren och rennäring går tydligen inte alls ihop.
Stortrappen har det gjorts försök att återetablera, men det har inte tagit sig. Skulle väl inte skada att försöka igen, men det kan nog vara så att de mellaneuropeiska trappar man flyttat hit inte klarar sig här och "vår" trapp-ras är nog borta.
Kärrsköldpaddan klarar sig inte i sverige. Den kräver mycket varmare klimat än vi har idag.
Visent. Ja, den hör hemma här. Har verkligen ingen försökt? Skadar kanske skog?
Nåt man verkligen borde göra är bättra på populationen myskoxar, den lider tydligen svårt av inavel.
Annars kan du ju i alla fall glädja dig åt klockgrodan, som nu är återetablerad i skåne mha danska djur, efter att ha dött ut i sverige på 60-talet.