CITAT (andersen @ 04-02-2009, 15:46)

Aftonbladet skriver om vindkraft idag
vindkraftTack för länken andersen -
Om man nu inte helt anammar alla halleluja utrop om vindkraftens utbyggnad och är försiktigt misstänksam mot denna typ av retorik finns det väl en del saker man kan fundera över..
Inlägget är inte Aftonbladets utan sex herrar varav fem representarar såväl statliga som privata ekonomiska intressen. Naturskyddsföreningens generaldirektör är en viktig person att ha med i sammanhanget för att lugna kritikerna men han lyckades bara få med två mycket luddiga och till intet förpliktande meningar.
Enligt artikeln har t.ex. Vattenfall investerat 0,5 miljoner kr i timmen de senaste 10 åren i vindkraft!!! Kan man möjligen gissa att naturvärden står sig slätt i denna konkurrens?
Artikeln har tveklöst ett syfte - att bana väg för en enorm utbyggnad av vindkraften - man använder sig av nyckelord som jobb, utveckling, exportinkomster osv ord som känns viktiga och förtroendeingivande när vi står mitt i en världsomfattande finanskris.
Nu är jag inte ingenjör som kan analysera tekniska data och och energiproduktion men såvitt jag förstår så är den enda miljöbelastningen på atmosfären det kolutsläpp som sker vid tillverkningen av vindturbiner - i övrigt är den energi de producerar helt ren.
Så i motsats till gubbarnas guldfeberretorik får väl vi tanter hålla oss till livets små trivialiteter - såsom orörd natur, lugn, stillhet, flyttfåglarnas sträck, en obruten horisont vid våra stränder och vad storskalig vindkraftsutbyggnad kommer att betyda för enskilda människor som satsat ekonomi i sommarstugor och landsbygd.
Å andra sidan kan man kanske tycka att just dessa värden inte längre går att hävda i den värld vi skapat - vi har på ca 50 år lyckats förbruka den billiga energi som naturen skapat under miljoner år och dessutom skitat ner hela vår planet. Kanske är vindkraften trots allt det bästa vi kan åstadkomma i den situation vi befinner oss i?