Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Våga vägra vinterskydda Nerium Oleander, Egna erfarenheter med känsliga växter?
          Majja74
          Inlägg 24-01-2009, 21:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 20 728

Eller rättare sagt inte orkat bry mej så mycket... ;-)

Vi har ingenstans att förvara vinterskyende växter så nu har jag i ett söderhörn under hustaket förvarat min nerium oleander, rosmarin, lager och min cordyline. Alla har de stått ut med -20 grader celcius som mest en natt...
          De ser lite tagna ut men alla lever än i sina krukor. Säkert för det har varit en sådan mild vinter i år.
          Förra året blommade min rosmarin för fullt trots att den stått ute i sin kruka hela vintern. Kul! :-)

--------------------
          Bor i zon I, norr om Kalmar. Har två nya tomter att fylla med MASSOR utav växter. Har två teman, medelhavsväxter närmast huset/altanen och sen japanskt tema längs två tomtsidor.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Majja74
          Inlägg 06-02-2009, 11:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 20 728

Oj vad mycket tips jag har fått. Tack!
          Det har aldrig varit min avsikt att få någon att tro att nerium överlever enkelt...jag ville bara ha reda på om någon har lyckats med bedriften. :-)
          Ska prova med rosmarin på friland i år...Ska ha söderläge, några stora stenar för att bygga upp en liten etage och sen fylla på med mycket sten i botten, sand och lite plantjord.

Mitt lilla vilda olivträd har tappat alla små blad som har fått lite solsveda. Bladen som är längre ner på plantan och som delvis varit snötäckt och tallristäckt har klarat sig. Men olivträd brukar ju vara kinkiga och tappa bladen så det kommer nog nya vad det lider.

Har nu ställt två slitna billiga solstolar med nylontyg framför cordyline, rosmarin, lager och nerium. Växterna är lite bruna i bladen nu...eller kanske ganska bruna ska jag väl skriva. ;-) Men rosmarinen har redan börjat repa sig bakom nylontyget.
          Aja, de repar sig säkert...det är riktigt varmt i hushörnan och torrt. Har skvätt lite vatten vid flera dagar med plusgrader och ska så göra idag med.

Phyllostachys aurea, metspöbambu och Phyllostachys nigra, svart bambu, har jag plantat förra året på försommaren. De ser lite halvdassiga ut nu...men jag ska ut och vattna dessa idag när det är plusgrader. Även min rufus-häck, Phyllostachys bisetti och mina två jumbo ska få lite.
          Har omgärdat min metspöbambu och svart bambu med kompostgaller och fyllt med tallris och löv. Hoppas det hjälper mot frosten för rötterna iaf. Bladen var jag beredd att det skulle skita sig med och att de skulle lida...
          När är det ok att börja gödsla uteväxterna? Är det när frosten har slutat komma eller tidigare? Ska man ha lite is i magen innan man gödslar?

Edit: beredd ska inte stavas berädd, blev lite rädd, men jag reda till det igen så det blev rätt.
          ...beeeeredd, givakt!

Redigerat av Majja74: 06-02-2009, 17:31

--------------------
          Bor i zon I, norr om Kalmar. Har två nya tomter att fylla med MASSOR utav växter. Har två teman, medelhavsväxter närmast huset/altanen och sen japanskt tema längs två tomtsidor.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon