CITAT (Eva i Höga @ 06-02-2009, 14:17)

Ja, se här vilken entusiasm det finns för vårt loppis! En frågehörna är ett måste, kommer säkerligen att uppskattas av kunderna och man kan få folk ännu mer intresserade av växter. Kan vi förmedla vår passion för allt som växer och gror osv blir detta en kanongrej. Och inte behöver man vara expert för att stå i en frågehörna, man tar med sig litteratur för att slå upp i och det är ju jättebra att kunna hänvisa till bra böcker eller hemsidor (t ex Odla). Längtar redan till 16 maj!!!
Jag har listor på det mesta om vedartade, rosor och perenner. Där står skrivet: Blomningstid, Växtzon, jordmån, förökningssätt, beskärningstid et.c. Dessa listor är lätta att slå i och att skriva av. Jag kan bidra med anteckningslappar och pennor för dem som vill veta. Listorna finns utskrivna i två ex. Så de pärmarna följer ju naturligtvis med. Sen har jag ett välanvänt exemplar av Botanica, samt jättebra böcker om dammar, Feng shui, beskärning och lite sånt. Så även om man inte har kunskapen själv, så finns i alla fall kunskapen om var man hämtar den...
CITAT (Solstorm @ 06-02-2009, 11:28)

Oj en sådan jättefin hemsida!
Till lotteriet så hoppas jag att alla kan skänka ett par plantor. Om man ska ha med fröer i lotteriet så kanske man ska tänka på när de ska sås. Tex är det ju för sent att så tomater och mycket annat i maj. Det är ju heller inte så roligt med fröer som inte ska sås förrän till vintern. Det är nog roligare med fröer som man kan så i maj-juni.
Har vi riktigt många vinster så kanske alla kan vinna något. Då kanske de tänker positivt om oss och kommer ihåg oss och vill komma tillbaka nästa år.
Kanske har Maria S något riktigt fint till lotteriet som vi kan betala när lotterna är sålda.
Vad ska överskottet av lotteriet gå till? Marknadsföring av nästa års bakluckeloppis kanske? Är det ett allmännyttigt ändamål? Ja, varför inte.
Jag kan eventuellt svara på frågor om täckodling, dvs kontinuerlig täckodling där man inte krattar bort täcket. Jag tror väl inte att det är så många som frågar om det att jag behöver stå med i en frågehörna, men jag kan sätta upp en skylt hos mig där det står "Fråga mig om täckodling".
(Jag kan en del om dammar också men är så hjärtinnerligt trött att svara på sådana frågor. Det går nästan aldrig att ge ett rakt svar, det är så många faktorer som spelar in så man får alltid börja svaren med det beror på.... och så räknar man upp massa olika faktorer som spelar in och det tar en evighet)
Frön till gurka och sockermajs, finns det ju alltid mer än man behöver själv och mitten av maj är ju perfekt för att så dessa!
Sen har jag krukor, ljusstakar och lite prydnadsgrejor som jag SKÄNKER till lotteriet. En del av överskottet tycker jag ska gå till Ulrika, som gör ett enormt arbete för att administrera hela härligheten.
Sen kanske vi kan ha ett bakluckeloppis fram på höstkanten med. Eventuellt med lite sticklingskola, perennfröförökning eller liknande... Ja, jag spånar bara vidare lite på framtiden...