|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
*Ulrica*
31-01-2009, 12:17
Nu är planeringen och diskussionerna i full gång! Jag har fått klartecken från Maria i sällskapet Trädgårdsälskare i Ale att de gärna är medarrangörer! Via Maria har jag även fått veta att Studieförbundet Vuxenskolan är intresserade av att samarbeta kring detta. Vi skulle tillexempel kunna göra planeringen och genomförandet av loppisen som en kurs och få lite stöd på det viset. Jag har mailat Kulturföreningen Bruksongar som ska ha Bruksongars dag på Glasbruksmuseet i Surte den 16 maj angående ett eventuellt samarbete. Våra två arrangemang; Bruksongars Dag och Surte Bakluckeloppis skulle då tillsammans kunna locka fler besökare. Jag har även mailat Glasbruksmuseet. Även om jag gärna gör allt detta så vore det ibland käckt att ha någon att bolla lite med. En del frågor kan jag ju slänga ut i den här tråden och se vad ni andra tycker men en del saker kanske jag skulle behöva diskutera lite mer. Finns det någon som skulle tycka det vore roligt att vara lite behjälplig i själva planeringsstadiet? Det är ju inget stort jobb det handlar om utan det är mest för att jag inte gillar att ta alla beslut helt själv. Sedan kommer det även att behövas några personer den aktuella dagen som kan sätta upp skyltar, ta betalt av samt lotsa säljare till sina platser och kanske hjälpa till med ditten och datten... Att sätta upp lappar/affischer och sprida information hjälper väl alla till med? Jag hoppas att ni är med i många trädgårdsföreningar och trädgårdsforum så att ni kan lägga in detta evenemang i era föreningars/forums kalendrar! Exakt datum är inte långt borta, håll utkik i denna tråden. Snart är det vååååår!
Eva i Höga
31-01-2009, 12:26
Ulrica, du gör ett enormt arbete och givetvis får du gärna kontakta mig och du vill ha lite stöd. Nu är du ute i så god tid med bakluckeloppiset så jag hoppas att det kan spridas ut även till de som inte är med i föreningar och forum. Odlaiter, prata med alla bekanta som har trädgård, även om det bara är en liten plätt! Utbudet kan bli riktigt stort och kunskapen om växter och odling sprids genom att vi träffas och pratar. Jag kommer att ta upp detta i Kungälvs trädgårdsförening och även prata med alla bekanta. En underbar ros till Ulrica som tar så fina initiativ!
OK! Om det nu spikas den 16 maj, så skriver jag upp det i almanackan och lovar ställa upp med information i den mån mina kunskaper räcker till. Får väl ta med mina egenhändigt upprättade odlings och skötselråd, för säkerhets skull. (Finns i två ex på utskrift). Kan även ta med "Bibeln" Botanica och naturligtvis ladda bakluckan full! Vet att det finns önskemål på vedartade sticklingar. Ska se vad jag kan få med då. Det beror ju på hur långt tillväxterna kommit... Har ju en del smått och gott i trädgården.
*Ulrica*
31-01-2009, 13:00
Maria! Vilken bra idé! Vi kan ha en "frågehörna"!!! Då kan vi hjälpas åt att befolka den och svara på trädgårdsfrågor!
Typ: Mellan klockan 12 och 13 svarar erfarna odlare på frågor.
Så får man svara så gott man kan med hjälp av litteratur och sånt. Vi kanske kan få tag på någon riktigt duktig person som är expert på något... *funderar* det var verkligen en toppenidé!!!
Vi har ju faktiskt tillgångar som Christer i Falköping och Ludvig Johansson också. Kan vi locka med dem också tro... Hmm  En växt-tips-promenad kanske... Med ngn kul vinst... Roar alla åldrar. Kan jag definitivt åta mig att göra.
Eva i Höga
31-01-2009, 15:02
Oj, redan börjar idéerna komma in! En frågehörna är perfekt, alla som skaffar sig nya växter har ju en massa frågor och det är jättebra om vi kan svara alla med hjälp av litteratur. Dessutom lär man sig själv en hel del. Och tipspromenad är alltid uppskattat! Maria o Ulrica, ni är nog ett bra team, ni har ju båda en massa roliga och bra idéer!
*Ulrica*
31-01-2009, 15:41
Underbara nyheter!!!! Jag fick nyss ett telefonsamtal från Kulturföreningen Bruksongar och de är jätteglada om vi vill ha Bakluckeloppisen i samband med deras Bruksongars dag på Glasbruksmuseet den 16 maj! De hade tillockmed pratat om att de ville ha med något inslag av växter så som de tidigare har haft i samarbete med Trädgårdsälskare i Ale! Deras arrangemang är dessutom redan med i Ale kommuns kulturprogram så då finns det rejäl chans att det blir många besökare! Så då är det spikat: 16 maj blir det Surte Bakluckeloppis vid Glasbruksmuseet i Surte!Maria - tipspromenad blir jättekul, bara den är anpassad för alla åldrar och kunskapsnivåer!
Eva i Höga
31-01-2009, 15:56
Wow, det här blir stort! Bra att vi har spikat en dag redan, nu kan vi gå ut med datum till vänner och bekanta och föreningar. Ulrica, vilket jobb du gör för oss i vår lilla klubb, den kan bli jättestor!
CITAT (*Ulrica* @ 31-01-2009, 15:41)  Underbara nyheter!!!! Jag fick nyss ett telefonsamtal från Kulturföreningen Bruksongar och de är jätteglada om vi vill ha Bakluckeloppisen i samband med deras Bruksongars dag på Glasbruksmuseet den 16 maj! De hade tillockmed pratat om att de ville ha med något inslag av växter så som de tidigare har haft i samarbete med Trädgårdsälskare i Ale! Deras arrangemang är dessutom redan med i Ale kommuns kulturprogram så då finns det rejäl chans att det blir många besökare! Så då är det spikat: 16 maj blir det Surte Bakluckeloppis vid Glasbruksmuseet i Surte!Maria - tipspromenad blir jättekul, bara den är anpassad för alla åldrar och kunskapsnivåer! Bästa är väl en tipspromenad med rena barnfrågor och en med vuxenfrågor. Någon lite svårare fråga bör jag väl lägga med också... Vi kan ju inte låta alla få 13rätt
Vad roligt  Fast jag måste nog säga att den 16:e maj låter en aning tidigt för min mening. Det är inte mycket som man kan sälja, så vida man inte har ett stort och uppvärmt växthus att odla i. Det är en hel månad tidigare än förra året och även då var det svårt att sälja. Men givetvis, jag kommer  med det lilla jag har. Troligen blir det väl mer än vad jag kan tänka mig.
*Ulrica*
31-01-2009, 19:46
Cilla! Lisebergs Trädgårdsdagar och Kungälvs Trädgårdsfest är helgen innan och Trädgårdsamatörerna i Göteborg har växtmarknad dagen efter så så tidigt är det nog inte i alla fall. Vi är iallafall i gott sällskap! MariaS har varit så jättesnäll att låna ut sitt hemsideskonto till Bakluckeloppisen så på adressen: www.vilans.se kommer snart information om loppisen upp. Då blir det lättare att dela med sig informationen till andra via Internet!
Österläge
31-01-2009, 20:19
Åh vad kul!! Ska definitivt komma, försöker få med mig många från Svenska Örtasällskapet oxå!
ingrid fuxwall
31-01-2009, 22:07
Vilken tillgång du är Ulrika!!!
Så roligt det ska bli
ingrid
Dito Verde
31-01-2009, 23:05
Hej alla Oj vad här händer saker när man är borta. Jag har varit i London och landade för två timmar sedan exakt. I London prunkade färgstarka primulaplanteringar. Utanför husen stod krukor med penséer, Vårt grannhotell hade pelargoner i balkonglådan, blommande, inte plast. Tänkte försöka tigga till mig en stickling, för det verkade ju vara en tålig sort. Men det blev aldrig av. I alla fall har jag fått en liten bekräftelse på att det går mot vår. Jag står till tjänst med vad som helst som rör bakluckeloppis i Surte. Jag var med på bruksongars julmarknad på glasbruksmuséet och har lite nyttiga kontakter. Det kan ju bli en riktig hit denna gången. /p
blomkronan
31-01-2009, 23:25
Vilken trevlig tillställning ni kommer få i hop  synd att det är i göteborgstrakten... Lycka till //Stockholmaren Mari
CITAT (blomkronan @ 31-01-2009, 23:25)  Vilken trevlig tillställning ni kommer få i hop  synd att det är i göteborgstrakten... Lycka till //Stockholmaren Mari  Du funderar inte på en liten helgtripp till göteborgstrakten i maj då
Det är blir ju toppen! 16:e maj är bokat! Ska meddela nära och kära och alla andra oxå om vad som gäller den dagen!
*Ulrica*
01-02-2009, 09:46
Jag jobbar för fullt på en hemsida med all information där man även ska kunna anmäla sig.
Ni som vill börja sprida nyheten redan nu: Försök även få med folk som är hantverkare och liknande så att det inte bara blir växter. Exempel på vad man också skulle kunna sälja; sin gamla gräsklippare, hemmagjorda lavendelpåsar, jordgubbsmarmelad, torkad svamp eller inlagda gurkor, fågelholkar, växtstöd, trädgårdsprydnader eller fågelbad. Ja, ni kommer säkert på en massa andra saker!
En fundering från min sida: Jag har klurat lite på ifall Surte Bakluckeloppis är det bästa namnet på tillställningen i längden. Det säger ju liksom inte riktigt vad det handlar om utan kräver en ständig underrubrik; växt- och trädgårdsmarknad. Ska vi byta namn på det hela? Några förslag; Surte Trädgårdsdag, Surte Trädgårdsmarknad, Surte Trädgårdsloppis...
Österläge
01-02-2009, 16:18
CITAT (*Ulrica* @ 01-02-2009, 09:46)  En fundering från min sida: Jag har klurat lite på ifall Surte Bakluckeloppis är det bästa namnet på tillställningen i längden. Det säger ju liksom inte riktigt vad det handlar om utan kräver en ständig underrubrik; växt- och trädgårdsmarknad. Ska vi byta namn på det hela? Några förslag; Surte Trädgårdsdag, Surte Trädgårdsmarknad, Surte Trädgårdsloppis... Jag håller med och röstar för Surte Trädgårdsloppis! Loppis låter mer avslappnat än marknad, kan lätt kännas för högtravande - vi är ju "bara" ett gäng glada amatörer!
Surte Trädgårdsloppis!
*Ulrica*
01-02-2009, 16:47
Det är svårt... "loppis" eller "marknad".... själv lutar jag nog mer åt marknad än åt loppis... jag tänker bland annat på de hantverkare jag hoppas ska komma... tja.. jag vet inte...
Dito Verde
01-02-2009, 18:23
Hej Jag håller med Ulrica. Marknad väger lite tyngre. Ville du slippa underrubrik Ulrica? Annars kan man kanske få till det med typ Surte trädgårdsmarknad Hantverk och loppis med trädgårdsanknytning
eller inte....jag bara spånar lite.
Sist hade du väl med Odlaklubben Väst på nåt ställe? Arr: Odlaklubben Väst eller nåt sånt. Det måste framgå tycker jag. /p
ingrid fuxwall
01-02-2009, 18:27
Nu när jag läst vad andra skriver tycker, håller jag med om att marknad i namnet passar bättre än loppis - det senare kan för vissa ha en lite negativ betydelse och växterna vi säljer är ju prima vara.
Själv har jag x antal vedartade buskar som krukades förra året och som kommer att vara så fina när vi träffas.
ingrid
*Ulrica*
02-02-2009, 09:54
Jag har kollat runt lite på trädgårdsföreningar som anordnar växtförsäljning och den dominerande termen är definitivt "marknad" så om det inte uppkommer ett otroligt starkt argument emot så föreslår jag att vi kallar det Surte Trädgårdsmarknad.
Självklart ska det framgå vilka som är arrangörer! Det kommer att stå ungefär såhär: Arr: Odlaklubben Väst i samarbete med... och så de som vi ska samarbeta med men det är ju inte färdigt med alla ännu.
Tycker ni att det är ok med 40:- per försäljare som förra året? Pengarna kommer att användas till marknadsföring.
Solstorm
02-02-2009, 10:23
40 kr blir alldeles utmärkt. Fast jag är inte pigg på att vi köper in påsar. Jag har har suttit på ett stort lager påsar förr och är inte så pigg på det. Jag hjälper gärna till med planering och jag kan också komma dit tidigare och hjälpa till med vad som kan behövas då.
Jag HAR redan tre pall med påsar! Jag kan ta med mig en bunt.
Solstorm
02-02-2009, 11:43
Dem ska du naturligtvis sälja. Jag antar att det känns välkommet att få tillbaka åtminstone en liten slant. Vi andra kan hänvisa kunderna till att köpa påsar hos dig.
Österläge
02-02-2009, 14:27
OK, jag jämkar mig med förslaget Surte trädgårdsmarknad!  Vad kul det ska bli!!
*Ulrica*
02-02-2009, 18:27
Ang. påsar har vi fortfarande kvar av de vi hade förra året som jag köpte in. Men beroende på hur många som kommer så är det nog käckt om Maria också tar med sig en del.
Jag har för ovanlighetens skull lite andra aktiviteter den här veckan men jag jobbar vidare med hemsidan och kontakterna med de berörda parterna. Jag har fått ett positivt mail från Glasbruksmuseet och ska kontakta kommunen angående parkeringen.
Eva i Höga
02-02-2009, 18:35
Surte Trädgårdsmarknad låter jättebra men jag tycker nog det ska finnas en underrubrik som Dito Verde föreslog med hantverk och loppis. Loppis drar alltid folk! Sen känns det nog lite mer seriöst med trädgårdsmarknad som huvudrubrik. 40 kr är helt OK.
*Ulrica*
03-02-2009, 09:00
Då har jag ytterligare lite frågor till er. Det handlar om de "övriga aktiviteter" som vi ska ha. 1. Har jag förstått rätt att ni andra också tycker att vi ska ha en tipspromenad och att Maria kan tänka sej att ordna den? Kanske ska det vara blandat barn- och vuxenfrågor så att hela familjen får hjälpas åt? Hur ska vi ordna vinster? 2. Vi har haft uppe på förslag att ha en "frågehörna". Jag tänker mej att den den skulle vara tidsbegränsad, tex. under en timme och att de som vill svarar på trädgårds- och växtfrågor efter förmåga. Vi kan då fråga även i andra föreningar om det finns någon som vill ställa upp som är extra duktig på något särskilt, tex. pelargoner. Det borde räcka med 3-4 personer. 3. I samma "hörna" skulle man kanske kunna ha "föreningsinformation". Då kan vi, Trädgårdsälskare i Ale, Kungälvs Trädgårdsförening, Örtagårdssällskapet och andra föreningar och sällskap lägga dit information och kanske en människa kan stå där och se lite glad och trevlig ut. Nån som vill vara med men inte har något att sälja (finns det någon sådan?). 4. Ska vi ha ett lotteri? Den som står i "hörnan" skulle kunna sälja lotter. Ni vet såna där färdiga i en ring så att man kan bestämma att tex. nummer 13 är högsta vinsten. När jag har fått svar på dessa frågor så är hemsidan i stort sett klar. Mitt förslag på rubrik och underrubrik till affischer etc. är: SURTE TRÄDGÅRDSMARKNAD Växter, hantverk och loppis med trädgårdsanknytning
Eva i Höga
03-02-2009, 09:45
Tipspromenad är bra och Maria fixar säkert det alldeles utmärkt. Men vinster, hur ska det finansieras och vad ska det vara? Hm Frågehörna är nästan ett måste och en god service till kunderna! Och visst är det bra att dela ut information om olika föreningar samtidigt. Lottring med vinster, ja, folk vill alltid köpa lotter. Men återigen - vinsterna, hur gör vi? Rubriken är utmärkt Ulrica!
Det finns vinster här! Saker som blivit över efter konkursen. Men jag gör nog två frågerundor i alla fall. Ena sidan vuxenfråga, andra sidan barnfråga, så kan familjerna gå tillsammans i alla fall. Jag har även trottoarpratare, där man skulle kunna fästa alla föreningsinformationer. (Börjar bli fullt i bilen nu...  )
*Ulrica*
03-02-2009, 12:18
Trottoarpratarna är ju alldeles utmärkta att ha vid infarten med ett stort TRÄDGÅRDSMARKNAD på annars! Har du takräcke?  Vi kan ju även ta en del av våra växter och fröer till vinster? Min mamma kanske kan skänka något hantverksalster. Vi får nog ihop något. På tipspromenaden kanske det räcker med ett pris? Eller tvärtom - alla som är med på tipspromenaden får en fröpåse? Jag såg minsann på krukväxtloppisen att en och annan av oss har massor av fröer!
*Ulrica*
03-02-2009, 14:18
Jag tor att det finns någon, någonstans  som gillar det vi håller på med! Jag talade nu med en kvinna på Studieförbundet Vuxenskolan i Ale och hon förklarade att vår "hörna" med föreningsinformation och "frågestund" kan räknas som ett kulturarrangemang och då kan vi få bidrag med några hundralappar till det! Enda motprestationen är att de står med som medarrangörer! Jag blev också tillfrågad ifall det var någon som ville hålla i en kurs/föreläsning om något trädgårdsrelaterat. Tja, en kortkurs i "odla dina egna perenner" skulle jag nog kunna tänka mej slängde jag ur mej...
Österläge
03-02-2009, 14:36
Vad kul! Då har vi ju pengar att köpa fina priser för, tex... Så du ska bli kursledare, Ulrica!
Eva i Höga
03-02-2009, 14:42
Grattis till nya jobbet Ulrica!  Det är det jag säger - man vet aldrig var det här "bakluckeloppiset" slutar, ska det fortsätta i den här takten så oj oj oj
*Ulrica*
03-02-2009, 15:00
Hrrrm... jag skulle höra av mej sa jag... jag har varit på möte med FK och Af idag och ska påbörja arbetsinriktad rehabilitering snart så jag får nog ta en sak i taget. Som jag brukar... Men visst är det kul! Nu väntar jag bara på besked från Kungälvs Trädgårdsförening och Svenska Örtasällskapet om de också vill stå med som medarrangörer. Sedan får det räcka med samarbetare tror jag. Och jag som inte skulle så ett enda frö i år har jag lovat mej själv, jag köpte igår en 50-liters säck med såjord så att jag kan dra upp lite växter för att sälja på trädgårdsmarknaden. En sak i taget var det!
Lars-Olof Arvids
03-02-2009, 16:52
CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 12:18)  Vi kan ju även ta en del av våra växter och fröer till vinster? Min mamma kanske kan skänka något hantverksalster. Vi får nog ihop något. På tipspromenaden kanske det räcker med ett pris? Eller tvärtom - alla som är med på tipspromenaden får en fröpåse? Jag såg minsann på krukväxtloppisen att en och annan av oss har massor av fröer!  Jag har gott om frön och skickar gärna lite till vinster. Fortfarande vet jag inte om jag kan komma, men visst verkar det kul! Olle
Har just kollat över vad som finns i konkurslagret. Några ljusstakar, ljuslyktor, trädgårdskeramik, snygga ytterkrukor.... TAr vi inte sånt till priser, kan jag ju istället stå och sälja det på loppiset.
Sen har jag en stor WV-buss. Det får plats myyyyycke grejs i den. Så trottarpratarna kan mycke väl få plats...
Dito Verde
03-02-2009, 16:57
Jamen detta är ju strålande. Mycket fin rubrik med underrubrik Ulrica. Kan inte bli bättre. Hur är det tänkt med poängpromenaden, ska den kosta något? Jag trodde att man behövde tillstånd för lotteri men hittade detta i lotterilagen (1994:1000)Det verkar vara fritt fram. 20 § Egentliga lotterier får även i andra fall än som anges i 19 § anordnas utan tillstånd, om 1. lotteriet anordnas i samband med a) en offentlig nöjestillställning, b) en offentlig tillställning till förmån för ett allmännyttigt ändamål, eller c) en allmän sammankomst för framförande av ett konstnärligt verk till förmån för ett allmännyttigt ändamål, 2. lotteriet bedrivs bara inom det för tillställningen eller sammankomsten avsedda området, 3. vinsterna utgörs bara av varor eller tjänster, 4. värdet av varje insats uppgår till högst 1/6 000 basbelopp, 5. värdet av högsta vinsten uppgår till högst 1/60 basbelopp, 6. vinsterna delas ut i omedelbar anslutning till deltagandet i lotteriet, 7. det sammanlagda värdet av vinsterna motsvarar minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde, om antalet insatser och vinster samt värdet av dessa är bestämda enligt en uppgjord plan, och 8. vinstandelen anges på lottsedlarna eller anslås i den lokal där lotteriet bedrivs. Lag (2001:1045).
Meriona
03-02-2009, 19:31
hihi, tänk om hela Göteborg kommer....
CITAT (Meriona @ 03-02-2009, 19:31)  hihi, tänk om hela Göteborg kommer....  JA, då gäller det att vi får ihop växter så det räcker!
ingrid fuxwall
03-02-2009, 20:26
Vinster till ett lotteri - nog kan vi få ihop det; 1. Alla som säljer skänker några växter, frön kan man ju också skänka men frön den 16:e maj - då ska väl de flesta vara i jorden. Den stora växtförsäljningen som är i Uddevalla varje försommar, där säger de som annordnar allt att alla som ska sälja måste skänka växt till lotteriet. 2. Ser jag till mig själv så kan jag åstakomma flera vinster om jag går igenom skåpen - är jag ensam om att köpa på mig för mycket som sedan landar i ett skåp eller i en låda. Kaffemuggar, ljusstakar osv. För att få en uppfattning kunde någon ta på sig att ta emot våra förslag på vinster. Redan nu innan så mycket grott kan jag lova att skänka x antal krukor - köpte ju fyra kollin förra året så här finns oöppnade lådor  CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 12:18)  Trottoarpratarna är ju alldeles utmärkta att ha vid infarten med ett stort TRÄDGÅRDSMARKNAD på annars! Har du takräcke?  Vi kan ju även ta en del av våra växter och fröer till vinster? Min mamma kanske kan skänka något hantverksalster. Vi får nog ihop något. På tipspromenaden kanske det räcker med ett pris? Eller tvärtom - alla som är med på tipspromenaden får en fröpåse? Jag såg minsann på krukväxtloppisen att en och annan av oss har massor av fröer!  Jag har massor av frön och skänker alla CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 15:00)  Och jag som inte skulle så ett enda frö i år har jag lovat mej själv, jag köpte igår en 50-liters säck med såjord så att jag kan dra upp lite växter för att sälja på trädgårdsmarknaden. En sak i taget var det!  Och varför skulle du inte så ett enda frö i år? Så dumt Själv ska jag inte köpa några frön, fast det har jag ju redan gjort och börjat så har jag också
Jag kommer inte att sälja något i år av det jag sår då jag fått förfrågan att sälja i parti av det jag sår. Men jag kommer ändå över för att handla godibitar. Men jag vill ju givetvis ta och sprida budskapet om det hela så kommer det finnas någonstans att ladda ner en pdf för att skriva ut så kan jag sätta upp lite reklam här och var.
*Ulrica*
03-02-2009, 21:49
Cilla - absolut! På hemsidan kommer det att finnas en sida med affischer och lappar att skriva ut. Både till potentiella säljare och såna som riktar sig mer till "publik"! Sälja i parti? Nu blir jag nyfiken... vilken dröm det låter som!
*Ulrica*
04-02-2009, 19:04
Jag har fått tiderna av Bruksongar nu. Det börjar 11 och slutar 15. Det är bra, jag såg att jag skrev efter förra året att vi skulle börja lite tidigare. Insläpp för försäljare från klockan 10. Blir det bra?
CITAT (*Ulrica* @ 03-02-2009, 21:49)  Cilla - absolut! På hemsidan kommer det att finnas en sida med affischer och lappar att skriva ut. Både till potentiella säljare och såna som riktar sig mer till "publik"! Sälja i parti? Nu blir jag nyfiken... vilken dröm det låter som!  OCH VILKEN HEMSIDA SEN! Har ni kollat vilket arbete Ulrika har gjort? Surte Trädgårdsmarknadförlåt om jag var snabb Ulrika
ingrid fuxwall
04-02-2009, 21:50
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 19:06)  OCH VILKEN HEMSIDA SEN! Har ni kollat vilket arbete Ulrika har gjort? Surte Trädgårdsmarknadförlåt om jag var snabb Ulrika  Så fin!! ingrid
Eva i Höga
06-02-2009, 10:14
Ulrica, jag hade fel datum för styrelsemötet i min förening, det är den 10/2 men de får info på mail innan så de är förberedda. Du får svar i nästa vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|