CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2009, 20:37)

Beträffande orsakerna.... Jag är övertygad om att vi nu befinner oss i en klimatförändring vars grundorsak inte är människan. Sen lilla istiden nån gång på 1600-talet har klimatet stadigt blivit varmare och då påverkade vi inte klimatet. Dessutom har det tidigare varit mycket varmare än vi har nu, flera grader varmare. Under vikingatiden t.ex då det gick att odla och bo på Grönland utan att vara eskimå. Det är dock helt tydligt att människan också har en påverkan, kruxet är till hur stor del? Vi bör dock sluta påverka klimatet som vi nu gör men vi kan nog skippa domedagsprofeterna. Jo förresten, jag har varken läst boken eller sett filmen eller tänka göra det.
För varje år som går med en statistiskt säkerställd unikt kraftig uppvärmning så blir forskningssamfundets överväldigande flertal alltmer övertygade om att det kan kopplas till mänskligt bertingad aktivitet. Det finns en liten minoritet som fortfarande hävdar att det handlar om naturliga fluktuationer. En del av desssa har forskningsanslag från fossilberoende industri. Hurvida vi går mot någon slags katastrofscenario råder däremot mindre enighet om, då frsamförallt havets förmåga att absorbera koldioxid och andra möjliga balanserande krafters inverkan är omdebatterad.
Personligen är jag klart orolig över den förhöjda växthuseffekten, men samtidigt har det ensidiga fokuset på detta hot inneburit att många andra miljöproblem kommit helt i skymundan.