CITAT (tepa @ 07-02-2009, 17:03)

Hej Maria
Jag HAR ju gödslat, igår kväll. Men bara de jag inte planterar om förrän nästa vår, de nyaste krukväxterna alltså.
Hälsn Tepa
Exakt, det är precis så du ska göra, sen om du ändå har extra elysning, gör det inget att du "tjuvstartat". Mitten av februari är ju ingen vetenskap. Allt görs så som det passar odlaren bäst. Så fortsätt gödsla de blommor som du inte ska plantera om, de kommer visa sin tacksamhet ganska snart.
Sen är det detsamma med när man börjar gödsla efter omplantering. Rekomendationerna varierar mellan 4 - 8 veckor efter omplantering, kanske lite beroende på märke och kvalitet av jord. Själv använder jag Hasselfors P-jord till det mesta och börjar inte göda förrän efter 8 veckor och än har inte mina blommor klagat

.
Däremot att hälla på gödning på en blomma som ändå ska få ny jord, är ju bara slöseri med pengar och resurser. Att behöva slänga bort nygödslad jord för att ersättas med... just det... nygödslad jord. Såg att du även hade en gammal påse med jord, men vänta ändå med att gödsla i 4 veckor med gammal jord, så rötterna hinner komma igång i den nya jorden. Det är lätt att ta död på växter med för mycke näring också ( den bränner rötterna). Gödningen är ju till för att stötta växten i dess tillväxt och blomsterproduktion.