Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! Hur får man massor med goda tomater och gurkor?
          landfors
          Inlägg 06-02-2009, 23:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 2 140

Efter flera säsonger med ett nytt efterlängtat växthus måste jag be om hjälp. Jag odlar varje år en rad olika sorters tomater och gurkor i ett välventilerat växthus på 13 kvm. Plantorna växer fint men skörden av tomater blir varken särskillt stor eller välsmakande. Den tomatsort som går bäst är Sun Gold som ger en skaplig skörd med välsmakande tomater. Gurkorna smakar bra men blir ganska få.

Så här odlar jag:

Gurka på ena långsidan av växthuset och tomater på andra sidan i odlingsbäddar. Jag byter jord varje år och har provat att byta sida. Ingenjör som jag är så har jag läst på och blandar köpjord av god kvalitet med vedaska och välbrunnen hästgödsel. Under säsongen har jag främst gödslat med ICA:s Kravmärkta växtnäring (brun sörja). I växthuset finns ett automatiskt bevattningssystem som pytsar på kommunalt vatten (mjukt) en halvtimme varje förmiddag. För mycket??

Jag brukar även prova några olika sorters tomater som jag planterar i stora murarhinkar, med ännu sämre resultat än i odlingsbäddarna.

Tomten är inte så stor så växthuset har placerats på det enda möjliga stället vilket innebär att det inte får sol förrän vid lunchtid under sommaren när träden i närheten (utanför min tomt) bär löv. (Jo då jag har övervägt att fälla dem ändå, men fegat ur). För lite ljus?

Nu har jag under flera odllingssäsonger lagt mycket tid och pengar på mitt fina växthus och nu längtar jag verkligen efter en fin skörd. Hoppas på hjälp från någon av er som lyckas med odlingarna.

Det mest retsamma är att mamma som alltid köper billig jord och får plantor som jag dragit upp alltid får en kanonfin skörd. I år vill jag äta egenodlad tomatsallad, minst en gång!

Tänk om man skulle räkna ut kilopriset för mina stackars tomater... som inte ens är goda.

confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 07-02-2009, 20:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vänta till månadsskiftet februari mars innan du börjar så. Annars kan man alltid räkna bakåt. 10 veckor från blom till sådd. Blomen bör ju inte ske innan det är frostfritt. Det vill säga i början/mitten av juni.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 23:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon