CITAT (tepa @ 07-02-2009, 21:25)

Ok Flaxss, vänta och se. Vet inte heller om Kornetterna har knölar. En massa rötter var där iaf. Såg inga knölar, i så fall var dom väldigt små. Jag misslyckades nog med Kalanchoen då, för den ser ju helt körd ut, tyvärr. Kanske vattnat för lite där också, men det är lite knepigt när man inte riktigt kan, utan får pröva sig fram. Cyklamen hade en liten liten knöl, kändes fast, inte mjuk. Hela plantan var jätteliten från början. Vågade inte ta en av pampig storlek, när jag...ja, ni vet...kanske misslyckas. Men jag provar igen. Ny Kalancoe, dom säljs väl snart igen som "Våreld". Det var ju Höstglöd jag hade. Men vad säger du Flaxss om Azaleajorden, när jag nu glömde att den skulle ha surjord. Kanske torv går bra att smula i jorden ?
Hälsn Tepa
det är bra att prova sig fram

då vet man vad som funkar när man testar igen.
jag brukar plantera min Azalea i roddisjord, men jag har också använt vanlig blomjord till den någon gång den har inte mått sämre av det. Azalea är också en växt du inte behöver plantera om så ofta, rötterna på dom är kompakta och växer sakta och behöver sällan stor utrymme bland rötterna. vart 3-5år kan man plantera om den i roddisjord jag blandar också upp med extra små leca i jorden. då min är ute så tycker jag roddisjord blir för blöt och kompakt men med lite små leca i håller den sig bättre.