Hoppsan Jan..! ...för en gångs skull håller jag med dig om den mänskliga optimismen ... fast jag tycker väl att förnekelse bättre beskriver företeelsen..och jag blir lika förvånad varje gång man ser strandnära områden exploateras..
Har framför mig ett diagram som visar hur ofta man tvingas stänga Themsenbarriären som byggdes en gång för att skydda London från vattnet. Från ca 1990 och framåt är kurvorna skyhöga..
En annan bild visar en del av de 5,7 miljoner hektar granskog som dödats av granbarkborren i Alaska och British Columbia vars spridning tidigare hölls tillbaka av kallare och längre vintrar.
Glaciärerna i Himalaya smälter... 40% av jordens befolkning får sitt dricksvatten därifrån pga av de asiatiska flodsystem som har sin källa på högplatån..när isen är borta är även jordbruksmarken borta och det betyder enorma mängder av miljöflyktingar..
Vi kommer att allt mer att drabbas av extrema vädersituationer..extrem torka och extrema vindar och skyfall...stora ekonomiska förluster..
Nya sjukdomar som vi varit förskonade från dyker upp...och gamla som hållits under kontroll kan blossa upp igen..smittbärande myggor t.ex. som migrerar till nya områden när kalla vintrar inte längre håller dem tillbaks..
Dethär är inte något som kommer att ske i framtiden, det har redan börjat
Ingen kan väl förutse allt vad global uppvärming kommer att innebära men nog framstår det som mycket mera viktigt att försöka hejda uppvärmningen..
|