CITAT (Jan Lindgren @ 08-02-2009, 20:32)

Hej!
Är det någon som fortsätter som vanligt? Regeringen har äntligen tagit ett beslut att bygga ut kärnkraften. Mycket pengar satsas på batteriforskning. Det finns forskning på hur vi ska kunna lagra energi i stor skala. ( Om vi kan lagra energi så kan sol och vind börja fungera i verkligheten.) Vi installerar värmepumpar som aldrig förr. Fjärrvärmen byggs ut. Maskiner och fabriker energieffektiviseras. Boningshusen isoleras bättre. Katalysatorer tar bort kväveoxider, tyvärr inte när det gäller småskalig eldning med biobränsle. Nya drivmedel tas fram.( Etanol och metanol från skog, förgasning av svartlut osv)
Jag tycker att det händer massvis med saker. Det finns ingen anledning att vara pessimistisk. Jag skulle dock vilja att mer pengar satsades på grundforskning.
MVH
Jan Lindgren
Tack och lov så har regeringen inte tagit beslut att bygga ut kärnkraften utan beslutat att det ska bli tillåtet. Men regeringen avsätter inga pengar för kärnkraft eller för subventioner. England och Finland har gjort misstaget att satsa på kärnkraft och i Finland kommer elpriset hamna på 30000Kr/ kW eftersom bygget blivit tiotals miljarder dyrare och kommer hamna på 30-50 miljarder! Jag tror inte att något energibolag i dagsläget är berett att slänga så mycket pengar i sjön.