CITAT (Jan Lindgren @ 08-02-2009, 20:56)

Hej!
Om man nu har en teori så måste man kunna motivera den. De som tror att koldioxiden är orsaken till den nuvarande temperaturhöjningen får då förklara varför istiden avbröts, varför det var varmare för några tusen år sedan och hur det kan komma sig att eemtiden var ännu varmare.
Det finns till och med människor som tror att havsnivån är ovanligt hög för närvarande. Forskare anser att havsnivån låg ca fem meter högre tidigare i denna interglaciala perioden. De nuvarande glacärerna är inte särskilt gamla.
En del tror att den ökade koldioxidhalten har gjort att det blåser mer här i landet vilket inte är sant.
Extremt klimat har vi haft på många ställen på jorden under de senaste årtusendena. Kulturer har gått under på grund av extrem långvarig torka.
Klimatet har alltså varierat kraftigt oberoende av koldioxidhalter. Läs på!
Vi vet att temperaturen stiger på jorden just nu. Vi vet inte varför. Vore det då inte bättre att diskutera hur problemen som uppstår ska lösas.
Alla torde vara medvetna om att oljan och kolet inte räcker hur länge som helst. Hur löser vi det problemet?
Torka inom viktiga jordbruksområden kan orsaka ökad matbrist. Vad gör vi åt det?
Jordens befolkning är för stor. Lösning?
OSV
Ingen kommer under vår livstid att få reda på det rätta svaret om varför klimatet fluktuerar. Det enda vi kan hoppas på är att nuvarande temperaturstegring skjuter nästa istid lite framåt.
MVH
Jan Lindgren
Nej Jan, det är du som har en avvikande mening ..
Havsnivån höjs när isen smälter - vi har som du vet en pågående landhöjning som troligen kompenserar vattennivåernas höjning framförallt i norra Sverige.
Jag har aldrig hört att någon tror att förhöjd atmosfärisk koldioxid skulle orsaka mera blåst - däremot den temperaturhöjning som förorsakas av växthusagaser kan ge upphov till ökade vindar - varm luft stiger som bekant..
Vi vet att temperaturen stiger och vi vet varför, det är du som inte vet..
"Alla torde vara medvetna om att oljan och kolet inte räcker hur länge som helst" - nu har du äntligen också fattat - för inte så länge sedan svarade du mig att "oljan aldrig tar slut och kol har vi hur mycket som helst"
Lösningar har vi diskuterat tidigare - din kommentar "jag anser att ekologiska odlare är miljöbovar som anser att människor skall svälta ihjäl" - dessutom drog du den slutsatsen att ekologisk odling kommer att förbjudas.
Om vår framtida matproduktion och den hänvisning jag gjorde till boken "Svart jord" - "journalisten är bara okunnig eller medvetet ljuger" "det lilla citat jag läst tyder på ett stort människoförakt" är din slutsats utan att ha läst boken. I själva verket upptar en stor del av boken just tredje världens matförsörjningsproblem..
Du gillar vetenskapliga fakta - citat Jan 12/12 2008 "En del vill tro på diverse religiösa tidskrifter, horoskop eller Nostradamus. Det är helt ok men är inte vetenskap. Jag har försökt diskutera utifrån kända fakta men upplever ibland att vissa människor inte gillar verkligheten"
Vetenskap tar man inte till enbart när det gäller att stärka sina egna argument för att i nästa stund helt förkasta en majoritet av vetenskapliga slutsatser - vetenskap bör inge respekt, även när den motsäger mina egna slutsatser.
Dina argument är "bullshit".....i kvadrat!!!