Jättefint Tepa, och när jag läste så kom jag ihåg att mamma alltid hade en murgröna som slingrade sig på väggarna, så om det är så du har tänkt det , då ska du absolut försöka. Bladen blir kanske lite mindre än om du hade den ute, men det gör väl inte så mycket..
Min Fredskalla har jag varit tvungen att beskära väldigt hårt idag, stor del av den hade RUTTNAT.....antagligen var symptomen dom gula bladen jag skrev om att jag skulle ta bort, och jag skulle naturligtvis ha kollat upp knölens tillstånd i samband med att jag tog bort bladen.
Jag skerv också att jag skulle lägga på lite mer jord, och det skulle jg INTE ha gjort, för den jorden ( torvrik) blev blöt och kall=förruttnelse...
Nu har jag tagit bort bra mycket jord, och en massa blad. Jag har satt kanel där jag skar bort bitar av knölen...för när jag bara har tagit blad har det aldrig blivit så stora öppna ytor som nu..
Nu fick vi iaf bevisat att visst vill den ha vatten, men inte så mycket, och inte när det är kallt samtidigt. Den har självbevattningskruka, och det har regnat vansinnigt mycket den sista tiden, hinkar efter hinkar med vatten som jag har tagit tillvara på...men har tyvärr inte plats för hur mycket som helt, men tack vare mina säkerhetshål som jag alltid borrar just ovanför reservoaren, så har det överflödiga vattnet runnit ut på fatet med hjul som den står på....men om jorden håller fast för mycket vatten blir det ju förruttnelse ändå på vintern...
Har tagit kort på det som blev kvar, och visst är den fortfarande stor, med förut var den enorm,.hoppas den klarar pärsen
DSCN7793.JPG ( 47.72k )
Antal nedladdningar: 42