Ofta ser man förslag på "barnträdgårdar" som liknar offentliga miljöer, massa stora ytor med gräs och ett antal lekredskap. Min erfarenhet är att barn älskar trädgårdar där det finns mycket växter i, slingrande stigaer, nya spännande platser att upptäcka, presis sådana trädgårdar som många av oss trädgårdsintresserade gillar. Jag tror inte att man ska försöka för mycke att anpassa trädgården för mycket på ett visst sätt bara för att man råkar ha barn. Vår dotter älskar vår trädgård och leker överallt. Hon är snart tre år och ver att respektera olika blommor och växter och vad hon får göra och inte göra. Man märker dock när nån kompis till henne är på besök som är van vid gräsmatte öken snabbt kan ta upp en pinne och meja ner dahlierna... Det gör man inte om man fått växa upp med en växande trädgård.
Men sådant som jag tror de flesta barn ändå gillar och som man kan kombinera med en trädgård är häckar buskage och ställen man kan gömma sig i. Gungor i träd är också favorit samt en lekstuga. Här kan de få ha ett eget land och odla i. Men allt går att kombinera med ett genuint trädgårdsintresse utan att man gör avkall vare sig för barnen eller trädgårdsnörden (I detta fall jag.)
Det där med giftiga växter och ätbara växter lär dom sig också och tycker att det är roligt att kunna. Det enda vi har gjort är där det finns ätbara växter så finns det inga gifta, I kryddträdgården får man äta allt utom buxbom samma sak i köksträdgården andra växter äter vi inte. Vi har både stormhatt, spikklubba gullregn digitalis och annat giftigt. Jag är mer rätt för bilarna på vägen utanför än dessa.
mvh plexi
|