CITAT (Anders zon 1 @ 09-02-2009, 18:44)

Som sagt, än är det egentligen för tidigt att utala sig men ingen av "exoterna" verkar ha tagit någon nämnvärd skada så här långt i vinter (t ex Trachycarpus fortunei, Albizia julibrissin, Abelia, Camellia japonica, tre arter Leptospermum, rosmarin, fyra arter av Cistus, Fatsia japonica, Choisya ternata 'Aztec Perl', Euphorbia characias ssp. wulfenii, fikon, Cercis canandensis 'Forest Pansy', Cercis siliquastrum, Eucalyptus gunnii m fl). Camellia och Trachycarpus har enkla vinterskydd av vinterväv medan övriga är helt utan skydd. Som kallast har det hittills varit -8,7 grader (i början av januari) och snön har nästan helt lyst med sin frånvaro. Den vanligen tuffaste perioden av vintern när solen börjar bränna allt kraftigare återstår dock, så än kan man inte veta hur det går.
mina 3Fatsia japonica har inga skador alls. dom verkar bli mycket tåligare när dom etablerat sig. den som jag haft längst har jag haft sen 04 om jag kommer ihåg rätt.
Cistus,Albizia har jag inte vågat plantera ut än dom är bara unga plantor (frösådd för 1-2år sedan).
mina olika Euphorbia-arter (även mindre tåligare) är hos mig ett riktigt ogräs. klarar vintern utan problem. sprider sig nåt fruktansvärt. numera har jag dom i krukor.
Eucalyptus gunnii har jag haft en i kruka utan skydd här i zon 3-4 denna vintern. lägst -18c och inga skador alls.
lika så min Rosmarin i kruka här där jag bor nu har klarat sig bättre än den ena i trädgården.
Trachycarpus palmer har jag gett upp om att ha på friland, tycker inte dom växer så bra och dödar inte vintern dom så gör sorken det(vilket älskar palmer!). dom jag har nu har jag i krukor, även om den klarade vintern ute i kruka så ska jag ta in ''alla'' mina arter efter första frostnatt nästa vinter. har man dom ute så även vid -10c så dör dom lätt av att dom ruttnar i mitten. dock större dom är bättre tål dom ju vintern.
men det som jag har kvar i trädgården kommer jag i framtiden inte bry mig om så mycket. så det ni ser på bilder kommer antagligen vara utan skydd i framtiden hur vintern än blir, dör dom så dör dom.
kommer lägga ner tid på dom växterna jag har här där jag bor och på balkongen.
det går inte ha känsliga växter när man inte kan vara där och sköta onmdet vinter som sommar.
CITAT (DragonLady @ 08-02-2009, 00:37)

är ute i uterummet ser också ut att må bra, skall man ta in den om en månad el. två och ställa den under min (sol)växtlampa så att den kommer igång lite tidigare och sedan ta ut den igen i maj? eller mår den bäst av att stå kvar kanske? mer naturligt för den är det ju om den står kvar.. den kanske tvärdör om jag tar in den i solväxtlamevärmen

har en natrium lampa som är som en sol.. känns som om man går in i ett rum
ha kvar oliven svalt och ljust tills du kan sätta ut den direkt. och det kan du ju göra redan vid ett par plusgrade roch så ta in vden vid ev vårfrost.