|
jag köpte min första 05 tror jag, klarar vintern bra men har bara blommat en gång ( sommaren 06),brukar alltid få knoppar men den hinner inte. dom jag har i kruka inne har inte vissnat ner. men dom där ute tvingas ju att frysa ner av kyla. jag har nu 3sorter 2av dom blommade denna sommar. har 2i krukor och 1på friland.
dom klarar vintern upp till zon 3-4 om man täcker dom, men dom blommar endast regelbundet i ett varmt och soligt zon 0-2läge.
ett alt är ju att du inte har den ute utan tar in den innan frosten kommer och övervintrar den inne ca +10c, då vissnar den inte ner och då blommar den tidigare på sommaren och kan blomma regelbundet i alla zoner.
vill du ha en som blommar bättre än denna ska du välja Frilandshibiscus - Hibiscus syriacus, den klarar också upp till zon 3-4 i ett varmt och soligt läge. täck den om vintern blir kall. den blommar mer och bättre än den andre. och blommar också ofta i kallare zoner som zon 3. den vissnar inte ner och blommar på ettåriga skott och då gör det inget att den skulle frysa ner. den växer också bättre under en sval sommar än den andra.
förutom dessa två arter finns det några andra som klarar vintern upp till zon 2. men dom blommar sämre.
det finns också en ettårig sort som självsår sig ute och hinner blomma under sommaren.
|