Hej! Jag anser mig inte vara någon "klimatskeptiker". Däremot så påvisar jag en del tvivelaktigheter i de åsikter som just nu är inne. Det finns alltför mycket som är oklart i klimatprognoserna. Klimat är vädret under 30 år. Det mesta av nuvarande klimatmodeller bygger på en kort tids studier av vädret.
Bara för att jag inte tror särskilt mycket på nuvarande klimatmodeller innebär inte att jag inte vill minska koldioxidutsläppen. Jag har i många trådar här på Odla förespråkat större satsningar på att minska sk växthusgaser. Det är inte värt att ta ev. risker med höjda koldioxidhalter. Stiger halten av växthusgaser för mycket bör det rimligtvis påverka klimatet.
Micke! Jag råkar ha en hustru som är lite specialintresserad av kvartärgeologi så vi har alltför mycket faktalitteratur i vårt hem. Att plocka ut all vår egna och lånade lästa böcker i ämnet känns lite överdrivet. Jag tog några ur bokhyllan. Ice Age Earth, Late Quarternary Geology and Climate. Reconstructing Quarternary Environments. Klima, Vejr og Menneske.
Det vore skoj om du ville vara snäll och påvisa några felaktheter i de uppgifter som jag lämnat. Om de är relevanta för klimatdiskussionen eller ej får var och en avgöra. Jag begriper i alla fall inte vem som värmde jorden så mycket att isen smälte och det blev varmare än nu. En sak är i alla fall säker: det var inte människan.
Gunilla! Vädret varierar liksom klimatet. Orsakerna är oftast okända.
MVH Jan Lindgren
|