CITAT
Det är väldigt mycket politik.
Nej det tror jag inte att det är. Den forskning jag syftar på har vad jag vet bedrivits av helt fristående forskare inom FjällMISTRA.
CITAT
Fast det vore bra för mångfalden, eftersom ris och lavar är den naturliga vegetationen som fanns även i svenska fjäll fram till mitten på 1900-talet. Om områden undantogs från renbete skulle dessutom varg, järv, vildren, fjälluggla, fjäll-labb och fjällräv kunna återhämta sig. Plus att det finns som sagt jämförelseområden: refugier och vildrensreservaten.
Håller med om att vissa djur skulle må bra av att rennäringen upphörde eftersom dom jagas av renägarna. Jag försvarar inte rennäringen i sig utan renbetet som uppenbarligen är viktigt. Fast om betet sker av vildren eller tamren spelar ingen större roll så länge renarna inte blir alltför många och får röra sig någorlunda fritt. Om betet helt upphörde och ris och lavar fick breda ut sig så skulle många örter (och med dem insekter) som finns i ängsvegetationen i fjällen i dag sannolikt få svårt att klara sig i längden. I synnerhet på lägre nivåer på kalfjället.