Nu är det rätt tid för planering och här tjuvstartade jag i höstas. För tillfället ligger rabatten övertäckt av duk och jag hoppas att den upp och nedvända gräsmattan skall frysa sönder under vintern. Gräver igenom jorden i vår och häller på grus, kompost och köpejord.
Här har jag tänkt mig gallica rosor. Har beställt 3 st Tuscany Superb, 3 st Orpheline de Juillet, 3 st Belle de Crecy, 3 st Jenny Duval och 1 st Trier. Trier för god doft och lång blomning. Här finns rum för fler växter och jag har funderat hit och dit.
På andra sidan gången har jag några Lions Rose, skall jag ha Lions Rose på båda sidor om gången. Är på väg att skicka in beställning till Fransen Hostas på några hostor jag vill ha. Men sen vet jag inte vad jag skall ha mera, har ni bra förslag? Kanske någon iris, nävan i framkant är Siloam.
Rabatten är ca 8 m2, bilden är tagen förrän rabatten fått sin slutliga storlek.
Plantering.jpg ( 129.01k )
Antal nedladdningar: 36Gången är mot söder och skottkärran står mot norr. Har aldrig fuskat så här tidigare när jag grävt upp gräsmatta, tyckte det lät bekvämt att bara svänga gräsmattan upp och ned. Men sen har jag läst om några smådjur som finns i gräsmatterötterna och kommer att äta upp andra växters rötter. Så få se hur jag skall hantera det.
Gången blev inte bra, så den måste läggas om i vår.