Fuskat!? Det ser ju kanonfint ut.

Har aldrig hört talas om något rotätardjur som går på både gräsmatta och andra växter. Det tror jag inte är något problem. Allt levande i naturen är till hjälp. Det är bara om vi människor stör balansen som problem kan uppstå. Det enda du behöver tänka på är att få ner resterna av gräsmattan tillräckligt djupt under kompost, grus & köpejord, så att inte gräset växer igenom. Min bedömning är att 1 dm el styvt det räcker. Så gör jag här. Vänder gräsmattan upp- och ner, ställer rosen ovanpå, och fyller upp med grus & köpejord. Verkar fungera bra.
Inte bara Trier ger väldoft. Belle de Crezy

& Jenny Duval också, Tuscany doftar svagt och Orpheline vet jag inget om.
Lavendel är ju en välförtjänt klassiker, men den kanske inte går hos dig? Annars är det alltid fint och lättskött med Kantnepeta, Stäppsalvia och Isop. Silverarv tycker jag är fint också, funkar jättebra i lite torrare upphöjda bäddar.
Kajsa, är det inte problem att importera lökar från utlandet? Är det inte en massa importrestriktioner, (risk för osvenska bakterier & sjukdomar etc)? Jag var inne på en stor engelsk firma, men de sålde inte lökar till Sverige. Jag kanske är fel på det, men fick intrycket att det inte var helt trivialt pga t ex ovanstående. Annars är det ju en smal sak att skicka lökar till Sverige. Ska kolla i dina album senare ikväll om jag hinner, (har lite jobb att göra).
/S