Jaha, ni ville ha lite bildförklaringar med...Hoppas det går bra utan bilderna i retur....
Foto 1: Förra sommaren var ju rosenblomningen så tidig här i Skåne att de blommade samtida med luktpionerna, som synes. Den ceriserosa rosen är en "Wrams Gunnarstorpsros", och i utkanten kan man skymta lite av myskroshybriden "Walferdange". "Wrams G" doftar gott, däremot är det inte så mycket doft hos "Walferdange".
Foto 2: En riktig explosion i rosblomning blev det ju, om ni minns.Och rosorna som syns på denna bild är ""Mme Alfred Carriére", "Ghislaine de Fèligonde" och i bakgrunden "Wrams Gunnarstorpsrosen"Alla tre rosorna doftar gott.
Foto3. En okänd mindre stamros, som köptes på EKO-hallen i fjälkinge, fick besök av ett påfågelsöga.Jag hoppas att stamrosen vill blomma på min trappa även i sommar. Den hade faktiskt lite doft, och blommorna var multiflora liknande, och blommade hela sommaren.
Foto 4. "Leonardo da Vinci" däremot har mer utseendet som gammaldagsros , än doften, som är noll. Men där får Lilium Regaleliljan dofta.
Foto 5. "Oiseau Bleu"-"Fågel Blå", ett rosreafynd, med lite fin doft och märklig färg,en dansk/fransk ros av Poulsen/Vilmorin-Andrieux från 1970, fick flankeras av asiatiska liljor från odla, som kom extra, när de hade utförsäljning förra året.Jag har väl inte riktigt koll på vilka liljorna är, men visst blev det en lyckad kombination?
Jo, jag längtar tills jag får ta fram min sekatör igen och kan börja med beskärningen, och det är ju inte sååå himla långt kvar, eller hur? Och jag har faktiskt varit inne och tittat lite, även jag, på en del rosförsäljningssidor, men jag har lyckats hålla mig till att titta, kanske skriva ngn anteckning, men varit avhållsam från att beställa...Jag är helt enkelt nyfiken på hur förra årets nykomlingar kommer att bli - myskroshybriderna: "Pax", "Fransesca", "Bukavu", ""Nur Mahal", "Rosalita" mfl, klängrosorna:"Laguna", "Kimono","Starkodder", "Tausendschön" och inte minst den eftertraktade charmören "Waldemar" mfl mfl, kommer att visa upp sig detta året. Mmm...

längtan...
Redigerat av AnnammA: 16-02-2009, 11:11