CITAT (flaxss @ 15-02-2009, 13:03)

vilken beskärnings metod tycker du är bra på olivträd?
att ha den gles och så spretig som möjligt? eller att toppa alla årskott varje år för att främja blommor vilket också gör den lite tätare.
spinn trivs ju också i fuktig miljö. jag har inte lyckas bli av med det av att duscha. dock så att dränka växten i 30min i 40-42C har funkat varje gång till 100%. dock får man ju förbättra miljön för växten annars kommer det tillbaka.
jo jag har också sett det i verkligheten hur dom är beskurna på odlingar.
Jag tror att det finns flera bra sätt att beskära olivträd och jag skulle tro att Bonsaisällskapet i Sverige vet mest om beskärning av oliv som krukträd.
För olivträd som man har i kruka och stora delar av året inomhus som prydnadsträd tror jag att det är bra att veta att det förgrenar sig där man beskär i årsskott eller lite äldre ved. Och att olivträd svarar ungefär som äpple på beskärning av ung sidogren - oftast med fortsatt utveckling av den gren man behöll. Och att det verkar finnas adventivanlag, gömda knoppar, också i äldre ved så att små grenar kan slå upp från en äldre gren om trädet tycker det behövs mer bladmassa.
Jag tror också det är bra att veta att man man glesar ur som sjutton så är det superviktigt att sköta trädets jordmån, ljus och fuktbehov. En angripare på ett träd med få blad är känsligare, det har mindre reserver att tillgå.
Om man sedan klarar att ta bort spinn på en mycket tät krona är det säkert bara bra att beskära för täthet - kanske varje gång man beskär, eller varannan. Att höja temperaturen på duschningarna var ett bra tips. Jag har alltid duschat mina krukväxter i badrummet när de fått spinn och tänkt att det är den mekaniska störningen som gjort att jag lyckats med det. Nästa gång ska jag också höja temperaturen!