Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära Olivträd, Hur och när beskär jag mitt olivträd ?
          svlide
          Inlägg 02-01-2004, 08:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 2 645

Hej !
          Jag har ett olivträd som är ca 2 m och det börjar bli ganska stort och jag vet att man kan beskära det.
          Frågan är när jag skall göra det och hur mycket man kan ta ?
          Det står idag i kruka och i uterummet men står utom hus när det är frostfritt.
          Tappar normalt inga blad och ser ut att trivas.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-02-2009, 12:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nej beskärning leder givetvis inte in ohyra, men ju färre blad man låter ett träd ham desto känsligare blir det för angrepp på de får det har.

Och spinn går alldeles utmärkt att hålla efter genom att man duschar växten, i duschen alltså. Men man måste göra det innan spinnet härjat länge och man måste som med all behandling upprepa det. Och ibland misslyckas man, liksom man också gör när man använder någon annan metod.

Där olivträd växer i backen i södra Europa är de mycket täta. Ofta beskurna så att det är kaskader av ung ved från äldre grova snitt. Det är faascinerande så mycket frukt de kan bära på ung ved!

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2009, 13:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Cilla @ 15-02-2009, 12:37) *
          Nej beskärning leder givetvis inte in ohyra, men ju färre blad man låter ett träd ham desto känsligare blir det för angrepp på de får det har.

Och spinn går alldeles utmärkt att hålla efter genom att man duschar växten, i duschen alltså. Men man måste göra det innan spinnet härjat länge och man måste som med all behandling upprepa det. Och ibland misslyckas man, liksom man också gör när man använder någon annan metod.

Där olivträd växer i backen i södra Europa är de mycket täta. Ofta beskurna så att det är kaskader av ung ved från äldre grova snitt. Det är faascinerande så mycket frukt de kan bära på ung ved!

vilken beskärnings metod tycker du är bra på olivträd?

att ha den gles och så spretig som möjligt? eller att toppa alla årskott varje år för att främja blommor vilket också gör den lite tätare.

spinn trivs ju också i fuktig miljö. jag har inte lyckas bli av med det av att duscha. dock så att dränka växten i 30min i 40-42C har funkat varje gång till 100%. dock får man ju förbättra miljön för växten annars kommer det tillbaka.

jo jag har också sett det i verkligheten hur dom är beskurna på odlingar.

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-02-2009, 15:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (flaxss @ 15-02-2009, 13:03) *
          vilken beskärnings metod tycker du är bra på olivträd?

att ha den gles och så spretig som möjligt? eller att toppa alla årskott varje år för att främja blommor vilket också gör den lite tätare.

spinn trivs ju också i fuktig miljö. jag har inte lyckas bli av med det av att duscha. dock så att dränka växten i 30min i 40-42C har funkat varje gång till 100%. dock får man ju förbättra miljön för växten annars kommer det tillbaka.
          jo jag har också sett det i verkligheten hur dom är beskurna på odlingar.

Jag tror att det finns flera bra sätt att beskära olivträd och jag skulle tro att Bonsaisällskapet i Sverige vet mest om beskärning av oliv som krukträd.

För olivträd som man har i kruka och stora delar av året inomhus som prydnadsträd tror jag att det är bra att veta att det förgrenar sig där man beskär i årsskott eller lite äldre ved. Och att olivträd svarar ungefär som äpple på beskärning av ung sidogren - oftast med fortsatt utveckling av den gren man behöll. Och att det verkar finnas adventivanlag, gömda knoppar, också i äldre ved så att små grenar kan slå upp från en äldre gren om trädet tycker det behövs mer bladmassa.

Jag tror också det är bra att veta att man man glesar ur som sjutton så är det superviktigt att sköta trädets jordmån, ljus och fuktbehov. En angripare på ett träd med få blad är känsligare, det har mindre reserver att tillgå.

Om man sedan klarar att ta bort spinn på en mycket tät krona är det säkert bara bra att beskära för täthet - kanske varje gång man beskär, eller varannan. Att höja temperaturen på duschningarna var ett bra tips. Jag har alltid duschat mina krukväxter i badrummet när de fått spinn och tänkt att det är den mekaniska störningen som gjort att jag lyckats med det. Nästa gång ska jag också höja temperaturen!

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          svlide   Beskära Olivträd   02-01-2004, 08:49
          nelly.trott   gammalt inlägg utan svar :/ och jag vill också vet...   11-02-2009, 20:10
          flaxss   toppa alla långa skott till 2-4bladpar, klipp ca 1...   11-02-2009, 20:58
          nelly.trott   toppa alla långa skott till 2-4bladpar, klipp ca 1...   11-02-2009, 21:58
          Inka   Kommer den att blomma på de nya skotten eller går ...   12-02-2009, 09:11
          MariaS   Min blommar på den äldre delen av skotten, ca 6-7 ...   12-02-2009, 09:49
          flaxss   den kommer ge bra tillväxt med eller utan beskärni...   12-02-2009, 12:25
          Bassam   Tack för frågan Olivträd beskärning: Syftet me...   12-02-2009, 16:00
          Thomas Wahlqvist   Tack för frågan Olivträd beskärning: Syftet me...   12-02-2009, 17:46
          Bassam   Tack för frågan jag ska förska klara mål från...   13-02-2009, 14:38
          Jan af Lisö   "Med hänsyn till det antal värdepapper utestå...   13-02-2009, 17:59
          HelenJ   BASSAM, du måste korrekturläsa och korrigera dina ...   13-02-2009, 23:19
          jegi   Ja, vad säger man, Bassam. Har du ett vettigt sva...   13-02-2009, 23:42
          HelenJ   Bassam har många vettiga svar och sitter på mycket...   14-02-2009, 00:04
          Cilla   Jag besökte olivodlingar i Spanien i senhöstas och...   14-02-2009, 11:13
          flaxss   Jag besökte olivodlingar i Spanien i senhöstas och...   14-02-2009, 11:40
          Bassam   tack för frågan det är bättre om du beskärar oli...   15-02-2009, 19:51
          kasam   Jag är nybörjare vad gäller olivträd, anskaffades ...   14-03-2009, 14:12
          MariaS   Jag skulle klippa in förra årets tillväxt till max...   14-03-2009, 16:00
          kasam   Jag skulle klippa in förra årets tillväxt till max...   15-03-2009, 10:59

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-07-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon