CITAT (Stiffe @ 17-02-2009, 21:53)

Får man fråga om lite mer detaljer ang dräneringen av rabatten? Hur gjorde du? Hur var det innan? Hur är det nu? Etc.
För två år sen grävde vi upp en bit av gräsmattan för att göra en ny rabatt. Det har alltid varit gräsmatta där så jorden var rejält stel o hård. Mycket lera. Rabatten är dryga sex meter lång och ca 1,20 bred. Marken sluttar svagt ner mot altanen/huset och det var väl så att orken tröt så vi grävde nog inte tillräckligt djupt när vi närmade oss den delen som vetter mot altanen. Och vi lade inte i något grus. Sommaren och hösten 2007 var blöt! Som det regnade. Det blev vattenpölar i den delen av rabatten så förra våren var det bara att gräva upp allt, och gräva djupare. Grus lades i och sen på med massor med jord. Idag är det en upphöjd rabatt. Lite har det sjunkit men det är fortfarande upphöjt. Och det har inte varit några vattensamlingar. Nu har det heller inte regnat lika mycket under hösten och vintern och det spelar säkert också en roll.
Louise B står längst ner i denna rabatt, i ena hörnet kan man säga. Hon har kanske inte så jättemycket jord i sidled, kanske 30 cm, mot de två kanterna. Djupet är rätt rejält, runt 60-65 cm. Alla andra växter, både rosor och perenner växte rejält förra sommaren. Alla utom Louise som stod i hörnet och tjurade! Det är faktiskt också så att i andra hörnet, i samma ända av rabatten, står min Apotekarros som jag planterade i maj förra året. Hon växte på snällt.
Så det är nog ett måndagsex. Jag köpte henne på Rångedala tillsammans med flera andra rosor och dom brukar ha bra växter.