Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Japanska växter/träd/blommor till trädgården, Behöver lite tips och ifo
          MrNorth
          Inlägg 07-05-2004, 20:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Sådär, nu börjar jag få jordmassor till min trädgård... här inne har jag fått ordning så nu när våren står för dörren tänkte jag börja grovplanera trädgården. Då jag är ett stort fan av asien så tänkte jag pryda min trädgård med allehanda japanska/kinesiska träd och växter. Så jag tänkte be om lite tips på vad som är passande? Det är svårt att hitta information om ämnet. Jag har flera japanska vänner (i japan) men de är inte så duktiga på växter sad.gif Har mera bara fått lite övergripande tips på hur det kan tänkas se ut... Men man behöve rju mer än så när man ger sig iväg till trädgårdsmästaren smile.gif

Här är en grovskiss:

De gröna runda sakerna i gräsmattan ska vara runda buskar eller träd.. de långsmala sakerna på sidan (14) är häck. Har tänkt mig bukettspirea... känner inte till nån asiatisk häck...

Altanen ligger i SYDVÄST, ungefär... jag har sol där tills ca 20:00 på sommaren...

Jag ska ha minst en rosenrabatt, tänkte mig klätterrosor på spalje vid altanen i rabatt nr 6. Och 3 och 4 hade jag tänkt ha rhododendron, blandat med nåt vintergrönt... har förmiddags- och sen kvällssol här

12 och 13 har jag faktiskt ingen aning om... förslag? Jag har en kompis som är fin på dammar och dammväxter så jag hade tänkt ge han fria händer runt dammen.. har nån här förslag på japanska dammväxter så..?

De växter jag redan tänker plantera (föreslå gärna rvilken rabatt de ska vara i och om ni har föreslag på nya rabatter, berätta!!

Iaf:

* Blodlönn

* Japansk körsbärsträd

* fliklönn (heter den så, kan vara både grön o röd, ganska dyr)

* rhododendron

* azalea (stor buske)

* klematis i spalje

* magnolia

* bambugräs!!

Vill gärna ha förslag på vintergröna växter samt i vilken rabbatt de ska växa och hur jag bör blanda? Vilka växter är snygga tillsammans?

Rabatt 1 och 2 är hörnen ut mot gatan... vill gärna ha nåt rejält där, fast ingen tuja som blir 5 meter hög... förslag?

alla ideér tages tacksamt emot! Meningen med trädgården är att ge lite japansk atmosfär... även om de vanligaste trädgårdsväxterna kommer där nerifrån... vill jag ändå försöka mig på nåt "utöver det vanliga"...

MVH
          Henrik - japansk trädgårdsmästar wannabe

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-05-2004, 22:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Om du kan tänka dig växter från Kina .. japan ligger ju rätt nära så jag tror de förekomer på bägge ställen har jag nåt tips smile.gif
          Rönnen Dodong -är i alla fall helt japansk smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Inlägg i den här tråden
          MrNorth   Japanska växter/träd/blommor till trädgården   07-05-2004, 20:45
          renate   Växtvalet låter spännande,nu vet jag inte i vilken...   07-05-2004, 21:13
          Fenja   Här finns fina bilder för inspiration: http://www...   07-05-2004, 21:28
          Blomstertanten   Pioner bara måste du ha !   07-05-2004, 22:01
          MrNorth   http://henrikspage.fcpages.com/tomt01.JPG Jag beg...   08-05-2004, 08:59
          MrNorth   Inga fler förslag? Hoppas bilden fungerar... MVH ...   09-05-2004, 08:56
          kerstin z5-6   Tyvärr ser jag inte heller bilden :( Acer palmatu...   09-05-2004, 14:30
          Ingo   Jag kunde se bilden om jag gjorde som Henrik sadei...   10-05-2004, 12:54
          MrNorth   Tack för svaren! Min kompis Mika från japan be...   10-05-2004, 15:39
          MRLINDELL   Tänk lite mera färg och mindre giftiga växter som ...   10-05-2004, 16:48
          kerstin z5-6   Camelia -kan du ha i kruka , blåregn Wisteria är u...   10-05-2004, 20:36
          MrNorth   Tack för alla svar... jag har lite problem dock.. ...   10-05-2004, 20:38
          kerstin z5-6   Goggla! Här skriv in svenskt eller lat namn vä...   10-05-2004, 20:44
          MrNorth   NU har jag laddat upp de där envisa bilden i mitt ...   10-05-2004, 20:53
          kerstin z5-6   testa den andra då :)men det verkar vara läge för ...   10-05-2004, 20:54
          MRLINDELL   Japanska trädgårdar handlar väldigt mycket om ...   10-05-2004, 21:00
          magiana   Är inte magnolia lite japanskt?   10-05-2004, 21:02
          MrNorth   Funderar lite på liljan... var bör man planera en ...   11-05-2004, 06:36
          kerstin z5-6   Liljor vill ha någorlunda väldränerat och sol i ra...   11-05-2004, 06:49
          Nutten   Om du nu ska ha damm så bara måste du ha den lilla...   11-05-2004, 07:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 05:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon