CITAT (godanro @ 15-02-2009, 18:57)

Har alltid tyckt att vargen ska få vara ifred.
Men har börjat ändra åsikt i den frågan.
ca: 3 mil här ifrån dödade varg/ar en hund samt
tog en "tugga" på en annan men den överlevde.
Här har en varg gått rakt igenom ett centralt bostads område.
Dagen efter gick tre vargar strax utanför stan. Inte så
långt i från där mina barnbarn bor. Känns inte kul.
Så jag förespråkar skyddsjakt. Inte bara för vår skull
utan även för vargen. Annars kommer varghysterin att bli än
värre och olaga jakt öka.

När skadade en varg senast en människa? Jag känner då inte till något fall. Varför är många så rädda för just varg? Älgar t ex dödar ett antal människor varje år i trafiken men det är sällan någon kräver skyddsjakt på älg. Hundar är för övrigt mycket farligare än vargar. Massor av oskyldiga människor (många barn) blir bitna av hundar varje år men trots detta är det väl knappast någon som hävdar att hundar ska förbjudas? För att inte tala om människan! Hur många dör inte på grund av andra människor varje år? Människan är utan konkurrens det farligaste djuret på jorden. Det är garanterat mycket farligare att ta en kvällspromenad i Stockholm än att plocka svamp i ett vargrevir. Det enda av de stora rovdjuren som vi verkligen har anledning att vara aningen rädda för är björnen, men trots att människor faktiskt har dödats av björn under de senaste åren så är det ändå varg som folk är mest rädda för.

Uppenbarligen har rädslan för varg ingen logik eller verklighetsförankring utan baseras på känslor och en tradition av varghat.
När det gäller problemen med varg som tar tamdjur, t ex får, så borde man väl kunna åtgärda det genom att hägna in betesmarkerna med ordentliga elstängsel?
Jägares hundar som blir rivna av varg anser jag vara ett pseudoproblem. Som jag ser det är jakt en fritidssysselsättning bland många andra och ska inte särbehandlas. Jägarna får helt enkelt anpassa sig efter den rådande situationen. I områden där det finns varg så bör man givetvis inte jaga med hund. Lika lite som man släpper ut hunden på en trafikerad gata där det finns risk att den blir överkörd.
Redigerat av Anders zon 1: 15-02-2009, 23:16