CITAT (Blå Eld @ 22-02-2009, 00:54)

Tepa!
Jag har haft en hartassbräken men den dog rätt så snart pga uttorkning mitt i värsta sommarhettan. Sen har det inte blivit av att jag köpt någon ny. Men jag älskar dem för den fina färgen & underliga bladformationen. Men jag surfade runt efter lite information & hittade mer på dess latinska namn. Det verkar som om de är epifyter & på siter för terrarieanläggning nämns det att de kan monteras på döda grenar. Dessutom stöter jag på en pH-lista som säger att hartassbräken kräver surare miljö än gardenia, & vi vet ju alla hur känslig den är (säger jag något bittert). Följaktligen skulle jag prova att plantera den i en blandning av kalkfri jord & sönderdelad orkidékompost. Absolut vattna underifrån men med filtrerat kalkfritt vatten. Eh, svårskött??? Men jag blir själv sugen att köpa en ny i morgon :-)http://sv.wikipedia.org/wiki/Epifyt Nja, det där är väl lite överdrivet. De klarar livet i vanlig krukväxtjord också. Jag har fått hartassbräken från odlare, som planterat dem i vanlig plantjord t.o.m. Det är först när man sätter dem i ett slutet system som ett terrarium, som man bör tänka på surhetsgraden och då kanske mest för att kalköverskottet ofta visar sig på negativa sätt i det systemet. Det är få terrarium som har växter som kräver högt pH. Jag vågar nog t.o.m. påstå att det gäller nybörjarterrariumen, där ägarna ännu inte fått riktig kläm på vad de sysslar med. Ett terrarium bygger ju trots allt på mycke mer än några växter. Ofta finns där också ett djurliv som inte klarar högre pH-värden.
För att återgå till hartassbräken, så är det mer förekomsten av vatten som är det viktigaste. Det är som du själv redan noterat, döden om de torkar.