Ja nog har du sått väl tidigt! Jag sår Rosenskäran första veckan i maj för utplantering en månad senare när frostrisken är över här. Rosenskäran är en sk kortdagsväxt, den anlägger inga knoppar förrän natten är tillräckligt lång och mörk (mins inte exakt hur många timmar) Så bor man lite norrut i Sverige blommar den senare, det spelar ingen roll hur tidigt man sått den. Nu är olika sorter olika känsliga för detta. Det finns en som heter Early Summer och den blommar utan problem här hos mig. Förra året hade jag en vit (Cosmonaut) och en rosavit (Daydream) sådda samtidigt, båda växte så det knakade men den vita fick knoppar tidigare (en eller två veckor) än den rosavita. Den rosavita har jag provat många år, för den är så fin, men där är det alltid kapplöpning med frosten om jag ska hinna få se några blommor slå ut. Och som sagt plantor sådda tidigare har inte blommat tidigare. I år ska jag prova Double Click, så får vi se hur den beter sig.
Spar de plantor du har och se hur det går men så en ny omgång senare. Jag tror de är väldigt ljuskrävande de ränner gärna iväg på höjden. Jag sår som sagt i maj och flyttar ut dem tillväxthuset när de kommit upp (frostfritt)
|