CITAT (karlsdal @ 22-02-2009, 08:46)

Annars finns det ju torrfoder som är diet-mat, eller om katten är kastrerad (både hona och hane) finns det speciell mat. En kastrerad katt har ändrad ämnesomsättning och går gärna upp i vikt. Min katt äter Hill´s Neutred cat ("kastrerad katt")
Dietmaten finns även som blötmat! Jag har en katt som fördubblade sin vikt på just Hill's dietfoder! Och det skulle dessutom vara för bantning! Nej, det enda som är BRA för katterna är just blötfodren.
Oavsett hur man tillverkar torrfoder, så stannar det ALLTID kvar salter i torrfodren, och just det är en av de största bovarna till viktökning och urinproblem hos katter. Sen kan man kalla torrfodret för vad man vill...
CITAT (Myosotis @ 22-02-2009, 09:48)

Jag har en fråga om blötfoder. Det mest naturliga för en katt är att äta möss och andra djur. De äter dem med maginnehåll, ben, päls och alltihopa, dvs. i det naturliga tillståndet äter inte katter 100% kött medan det i burkarna är 100% kött. Får de då verkligen i sig allt de behöver? Det verkar lite ensidigt.
Katter som äter möss, kastar upp "spybollar" som innehåller päls och benresten som magarna inte kan smälta. Det är för detta som katterna äter gräs när de är ute.