Potatis, så klart! Och dill, till den. Sallad, huvud- eller isbergssallad, blir stora och fina, bara man vattnar ordentligt. Purjolök, inte alls svårt, och väldigt roligt (de måste gödselvattnas ordentligt och regelbundet, bara). Broccoli. Växer jättefint och verkar inte lika besvärad av jordloppan som de andra kålsorterna.
Jag satte pak choi (en bladgrönsak som är vanlig i Asien) förra året. Den var mycket vacker och växte i rekordfart. Jag wokade med lite olja och vitlök, jättegott.
Solmogna tomater är gott... Jag har inte haft tomater hittills, men i år ska jag köpa färdiga plantor och plantera i ett skyddat läge.
Squash. Växer också "av sig själv". Det finns en vacker guldgul variant. Blir stor och vacker och kväver ogräs effektivt. Jag började marinera squashen förra året, det blev den riktigt god att äta.
Jag tycket att du ska sätta de grönsaker du tycker om, och vill ha själv. Inget är särskilt svårodlat faktiskt!
Annueller. Några blommor måste du ha! Ringblommor. Jag hittade sömntutor förra året. De kan jag verkligen rekommendera. Så vackra och färgglada. Bladverket är som dill. Kanske börja med några kryddor till ett kryddland?
Är din lott nyligen brukad, eller har den legat i träda en tid?
|