Ja det verkar som ett nytänkande är på väg igen bland katt och hundägare,nja inte nytänkande på det viset för trettiofem år sedan ungefär fanns inte torrfodret då fick både hundar och katter burkmat och mig veterligen inga större problem med urinsten hos kastrerade hankatter,men det kan ju också bero på att många hankatter inte var kastrerade då !När man ser Djurpolisen på Animal planet så serveras där burkmat både till hund och katt utom för ett undantag där de annvänder torrfoder då och då.Dom blir ju sponsrade av olika fodertvillverkare liksom våra veterinärer,lite svårt för en veterinär och förespråka blötfoder då !
Tycker man ska tänka riktigt noga på det Matilda skrev på Katt.nu :vad ger dom rovdjuren på Kålmården tror ni ?om torrfoder vore så himmla bra borde Rovdjuren där utfodras med det ju och det vore ju mycket lättare att hantera än stora köttstycken och frysta kadaver av kannin höns osv.Jag inbillar mig ju att de får kött för att det är det som är naturligast för ett rovdjur och det nyttigaste ur näringsynpunkt.
Lena i Uppsala !du har rätt att man får tillsätta vissa mineraler om man barfar ,tror det stog om det också i Matildas intervju i katt.nu
Var och en måste få mata sin katt som de är övertygade om är bäst för katten !men en diskution är alltid bra om man respektera andras åsikter.Hade min första katt när jag var 3 år den växter upp på blötmat och därför har jag bara fortsat med det av ohejdad vana för jag tycker det verkar vettigast för mig och min katt !
Karlsdal !har aldrig hört att blötmat skulle ge urinsten tvärt om !
Mvh Motti